Temahæfter om regn, IT, mad, ESS, bioteknologi, vand og mere

Du kan downloade temahæfterne i pdf-format.

ESS – European Spallation SourceForsiden af temahæftet ESS
Fremstilling og anvendelse af neutroner

ESS bliver verdens kraftigste facilitet til produktion af neutroner til forskningsmål. ESS er under opførelse i Lund, men s den tilknyttede datacenter bliver placeret i København. I dette hæfte sætter vi fokus på forskning baseret på neutronstråling fra ESS.

Download temahæftet ESS European Spallation Source (10 MB) (11 MB)

Naturen i computerenForsiden af temahæftet Naturen i computeren

Modellering og avanceret databehandling bruges inden for så forskellige områder som for eksempel afsløring af snyd med jomfruolivenolie, beskrivelse af nervecellers dynamik, fair beregning af pension, effekten af ulvens indvandring i Danmark, forebyggelse af hjertesygdomme og forudsigelser af klimarespons hos træer og buske. Læs om, hvordan SCIENCE’s forskere arbejder med modellering.

Download temahæftet Naturen i computeren (12,45 mb)

Ekspeditionen

Et træskib med videnskabsfolk og kunstnere om bord sejler til en af klodens ødeste egne – Nordøstgrønland – blandt andet for at søge svar på, hvad livets mening er. En del af svaret findes i den grønlandske natur, som forskerne undersøger under ekspeditionen. I temahæftet kan du læse om en del af undersøgelserne og resultaterne af dem.

Download hæftet Ekspeditionen  (10,8 MB)

Når monsterregnen kommerForsiden til temahæftet Når monsterregnen kommer

Skybrud og monsterregnen er noget, vi bliver nødt til at leve med i fremtiden. I hæftet kan du læse om, hvilke problemstillinger forskere på Det Natur- og biovidenskabelige Fakultet arbejder med.

Download temahæftet Når monsterregnen kommer (10,8 MB)

Ny Nordisk Hverdagsmad – om at skabe en bæredygtig madkultur Forside til temahæftet Ny nordisk hverdagsmad

I hæftet finder du bl.a. opskrifter for Ny Nordisk Hverdagsmad, debatindlæg om det er i orden at lægge afgift på usund mad og om hvordan en verdens førende fødevare forskere synes det går med at bekæmpe fedme.

Download temahæftet Ny nordisk hverdagsmad (5,8 MB)

Download Ny nordisk hverdagsmad – opskrifter (0,9 MB)

Bioteknologi – med fremtidens muligheder i hænderneForsiden af temahæftet Bioteknologi

I temahæftet for 2010 kan du læse om, hvordan forskere på LIFE, vores samarbejdspartnere og nogle af verdens førende industrier arbejder med bioteknologi i planter, dyr og fødevarer.

Download temahæftet Bioteknologi – med fremtidens muligheder i hænderne (7,1 MB)

Ulande – naturressourcer, fødevarer og sundhed – Striving for a better life I temahæftet for 2009 sætter vi fokus på det arbejde, som forskerne på Det Biovidenskabelige Fakultet, vores samarbejdspartnere og andre vigtige aktører udfører for at sikre ulandene en bæredygtig fremtid i fremgang.

Download hæftet Ulande (3,7 MB)

Bæredygtighed for fremtiden

I temahæftet for 2008 kan du læse om hvordan en bæredygtig hverdag ser ud før, nu og fremover.

Download temahæftet bæredygtighed for fremtiden (5 MB)

Fremtidens fødevarer – sikrere, sundere, sjovereForsiden af temahæftet Fremtidens fødevarer

I temahæftet for 2007 kan du læse om, hvordan forskere og kokke arbejder med fremtidens fødevarer.

Download hæftet Fremtidens fødevarer (2,2 MB)

Dyremodeller – mod en sund fremtidForsiden af temahæftet Dyremodeller

I temahæftet for 2006 kan du læse om brugen forsøgsdyr anno 2006, og hvordan forsøgsdyr kan være med til at sikre et sundt liv og helbred for mennesker og dyr – nu og i fremtiden.

Download hæftet Dyremodeller (2,9 MB)

Temahæfte om Vand

I temahæftet for 2005 kan du læse om vand og vands betydning for dyr, mennesker og planters sundhed og velfærd – herhjemme og globalt.

Download temahæftet Vand(1,7 MB)

Den første føde – tidlig ernæring hos dyr og menneskerForsiden af temahæftet Den første føde

I temahæftet for 2004 kan du læse om betydningen af ernæring i den første del af livet betyder for verdens dyr og mennesker i hele verden.

Download temahæftet Den første føde (0,8 MB)

Tilmelding til Temahæfter om regn, IT, mad, ESS, bioteknologi, vand og mere