Københavns Universitets tilbud til gymnasiet og grundskolen

Rollespil om Brexit til gymnasier – Bordering Brexit

Rollespil om Brexit til gymnasier – Bordering Brexit

Den 23. juni 2016 stemte briterne sig ud af EU og satte dermed gang i en lang forhandlingsproces. Men hvordan fungerer forhandlingerne omkring skilsmissen fra EU – og ikke mindst forhandlingerne om en ny fælles handelsaftale?

Formål

Formålet med rollespillet er at give eleverne indsigt i:

  • Processen omkring Storbritanniens udtrædelse af EU
  • Hvordan EU’s toldunion og indre marked fungerer
  • Hvordan følsomme landegrænser tillægges politisk, social og religiøs betydning
  • Brugen af engelsk i forhold til politik, økonomi og forhandling

Spillet giver eleverne en detaljeret forståelse af international politik og de politiske dynamikker omkring politiske forhandlinger. Eleverne engageres i realistiske problemer og forhandlinger i EU og skal deri søge løsninger og fremlægge faglige analyser af deres løsninger. Spillet vil derudover give eleverne indsigt i grænseproblematikken mellem Irland, dvs. EU, og Storbritannien i et område af verden, hvor grænserne før Brexit var åbne og dermed lette at bevæge sig over.

Om undervisningsmaterialet

Undervisningmaterialet indeholder:

  • Lærervejledning
  • PowerPoint til spillederen m. forslag til struktur, opgaver m.m.
  • Rollekort, draft agreements m.m.

Hvem kan spille?

Grundet spillets geografiske fokusområde, historiske dimensioner og sprogbrug, kan spillet anvendes tværfagligt i fagene:

  • samfundsfag
  • engelsk
  • historie

Da spillet foregår på engelsk og behandler avancerede samfundsfaglige problemstillinger, anbefaler vi at deltagerne går i gymnasiet og har studieretningen Engelsk A-Samfundsfag A.

Derudover anbefaler vi at man forbereder et introduktionsforløb om Brexit-processen og det historiske forhold mellem Irland og Storbritannien forud for spildagen for at sikre optimalt udbytte.

Hent materialet

Materialet kan hentes gratis på Demokrati i Europa Oplysningsforbundets (DEO) hjemmeside.

https://undervisning.deo.dk/rollespil/rollespil-the-border-of-brexit/

Hvem har udviklet spillet?

Spillet er udviklet i et samarbejde mellem forsker Sara Dybris McQuaid fra Københavns Universitet og DEO med støtte fra Europa-Nævnets Pulje C.

 

 

Praktisk info

Online
Gymnasie
Engelsk, Historie, Samfundsfag
logo footer

KØBENHAVNS UNIVERSITET
Fokus.ku.dk er en del af Københavns Universitet.

WEB
Om websitet
Cookies og privatlivspolitik
Tilgængelighed

Kontakt

Henvendelser vedrørende de enkelte aktiviteter skal rettes til arrangøren af den pågældende aktivitet.

Det Humanistiske Fakultet
logo footer

Tilmelding til Rollespil om Brexit til gymnasier – Bordering Brexit

Hvem skal du i kontakt med?

Drejer din henvendelse sig om din booking, besøg, aflysninger eller ændringer og tilbud, så kig i bunden af det konkrete tilbuds side for kontaktoplysninger.

Drejer din henvendelse sig om systemet fokus.ku.dk eller tekniske problemer, så skriv til os på fokussupport@adm.ku.dk