FOKUS - Københavns Universitets brobygningsportal

Matematik i spil (informatik) – hent gratis undervisningsmateriale

Matematik i spil (informatik) – hent gratis undervisningsmateriale

Projektet Dataekspeditioner ved Datalogisk Institut, Københavns Universitet har i samarbejde med gymnasielærere udviklet informatikinspirerede undervisningsforløb til ungdomsuddannelserne, der tager udgangspunkt i virkelige problemstillinger. Med forløbene kan du tilgodese lærerplanernes krav om brug af data og digitale værktøjer.

Læs mere og download undervisningsmaterialet her

Om undervisningsforløbet

Formålet med forløbet er at lave en stringent brug af matematikken, især parameterfremstillinger og vektorfunktioner, uden at gøre kodearbejdet mere komplekst for eleverne. Man kan således lave et spil ved at følge vejledningerne, uden at man har haft eller forstår matematikken bag.

Faglige mål som dækkes af forløbet

Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling

– Eleven bør kunne inddrage faglig viden fra studieretningsfaget matematik i design af spillet.
– Spillet skal designes vha. prototyper, programmeres i Scratch og afprøves med fokus på den valgte målgruppe og persona.
– Eleven bør kende til udviklingsmetoder som 1) “trinvis forbedring”, 2) konceptudvikling og 3) brugerinvolvering i designprocessen, herunder evaluering af prototyper.

It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
– Eleven bør kunne beskrive 1) spillertyper og spilgenre i forhold til andres og eget spil, 2) målgruppe og en persona i målgruppen.
– Eleven bør kunne beskrive, hvordan forskellige elementer i spil fastholder brugerens interesse og får brugeren til at blive ved med at spille.

Repræsentation og manipulation af data
– Eleven bør kunne bruge variabler til f.eks. pointsystemer og koordinater i spilleplanen.
Programmering
– Eleven bør kunne anvende kontrolstrukturer, som løkke, forgreninger og handlingsstyring.

Interaktionsdesign
– Eleven bør i forhold til det udviklede spil kunne redegøre for 1) spillertyper og spilgenre, 2) usability og userexperience og 3) spillets gameplay.

Praktisk info

Online
Gymnasie
Informatik
logo footer

KØBENHAVNS UNIVERSITET
Fokus.ku.dk er en del af Københavns Universitet.

WEB
Om websitet
Cookies og privatlivspolitik
Tilgængelighed

Kontakt

Henvendelser vedrørende de enkelte aktiviteter skal rettes til arrangøren af den pågældende aktivitet.

Datalogisk Institut
logo footer

Tilmelding til Matematik i spil (informatik) – hent gratis undervisningsmateriale

Hvem skal du i kontakt med?

Drejer din henvendelse sig om din booking, besøg, aflysninger eller ændringer og tilbud, så kig i bunden af det konkrete tilbuds side for kontaktoplysninger.

Drejer din henvendelse sig om systemet fokus.ku.dk eller tekniske problemer, så skriv til os på fokussupport@adm.ku.dk