Folk og forandringer – Danmark i 1800-tallet
Projektet Dataekspeditioner ved Datalogisk Institut, Københavns Universitet har i samarbejde med gymnasielærere udviklet informatikinspirerede undervisningsforløb til ungdomsuddannelserne, der tager udgangspunkt i virkelige problemstillinger. Med forløbene kan du tilgodese lærerplanernes krav om brug af data og digitale værktøjer.
Læs mere og download undervisningsmaterialet her
Om undervisningsforløbet
Formålet med forløbet er at introducere eleverne til at arbejde med historiske data i et makroperspektiv og vise eksempler på, hvordan brug af kvantitativ data kan medvirke til at besvare historiske problemstillinger.
Udgangspunktet for hele forløbet er arbejdet med data, som er tilvejebragt gennem Link-Lives projektet, der er drevet af forskere og arkiver og forankret på Saxo-instituttet på KU. Projektet har til sigte at kortlægge forbindelser i arkivmaterialet om enkelte mennesker, som er optegnet i bl.a. i folketællinger, kirkebøger, m.m.
Forløbet er tilrettelagt med et omfang på 4 moduler, men kan nemt udvides til også at indeholde et mere selvstændigt projektarbejde eller skæres til, så enkelte moduler anvendes, eventuelt i samspil med et forløb om Danmarks historie i 1800-tallet.
En række faglige mål for historiefagene på de gymnasiale uddannelser adresseres i forløbet, herunder at eleverne skal kunne:
- Anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale.
- Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling.
Og at kunne:
- Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg.