BIG DATA – vores digitale fodspor

BIG DATA: Vores digitale fodspor er undervisningsmateriale, der sætter fokus på digital dannelse, det digitaliserede samfund og de udfordringer samt muligheder, det giver os som mennesker.
Materialet er målrettet undervisning i samfundsfag A & B, men kan også tænkes ind i undervisningen i dansk, informationsteknologi eller filosofi.

Stort set alt, hvad vi foretager os i dag, efterlader digitale fodspor. Når du går på Instagram, låner bøger på biblioteket, får en vaccine eller sågar går helt almindeligt rundt på gaden med en tændt mobil i lommen.

Undervisningsmaterialet “BIG DATA: Vores digitale fodspor” består af 2 elevhæfter og tre film samt lærervejledning, hvor du skal arbejde med, hvordan Big Data påvirker samfundet og vores identitetsskabelse. Du vil få en fornemmelse for, at der bliver indsamlet meget store mængder oplysninger om os, hvad dataen eksempelvis bruges til samt hvad dine rettigheder er – og hvilke fordele og udfordringer, der er ved at færdes i en digitaliseret verden.

Find materialet her:

Kommunikation og it, Samfundsfag