Projektet Dataekspeditioner ved Datalogisk Institut, Københavns Universitet har i samarbejde med gymnasielærere udviklet informatikinspirerede undervisningsforløb til ungdomsuddannelserne, der tager udgangspunkt i virkelige problemstillinger. Med forløbene kan du tilgodese lærerplanernes krav om brug af data og digitale værktøjer.

Læs mere, og find undervisningsmaterialet her.

Om undervisningsforløbet
Forløbet handler om sandsynlighedsregning og binomialfordelingen. I forløbet arbejder eleverne med tilfældigheder, bolde i forskellige farver, terningekast mm. De skal arbejde både praktisk og teoretisk, suppleret med små videoer, hvor teorien bliver forklaret.

Gennem simuleringer og eksperimentelt arbejde vil eleverne blive klogere på tilfældighed og sandsynlighed, og de vil lære at løse forskellige typer af opgaver med sandsynlighedsregning. De vil også lære om binomialfordelingen. Undervejs vil de møde lidt af programmeringskoden bag simuleringerne og få lov til at eksperimentere med de indgående variable.

Eleverne vil stifte bekendskab med følgende begreber fra læreplanen for Matematik B (STX):

• Udfald, hyppighed og frekvens
  • Teoretisk/forventet sandsynlighed i modsætning til observeret sandsynlighed
  • Symmetrisk og asymmetrisk sandsynlighedsfelt
  • Stokastisk variabel
  • Binomialmodel)
  • Antalsparameterog sandsynlighedsparameter
  • Middelværdi og spredning
  • Sandsynlighedsfunktion
  • Store Tals Lov
  • Normalfordelingsapproksimation
  • Normale og exceptionelle udfald.

Matematik

Datalogisk Institut

Tilmelding til Bastian spiller baseball – et forløb om binomialfordelingen – hent gratis undervisningsmateriale