Antologi om religionsvidenskab – “Religion for øje”

Bogen indeholder fem artikler baseret på bacheloropgaver skrevet af studerende på religionsvidenskab, der hver behandler forskellige emner om religion. Formålet med bogen er at invitere gymnasieelever til at blive klogere på, hvad man laver på universitetet, hvordan man arbejder med emnerne, og ikke mindst, hvad man kan bruge religionsvidenskaben til at undersøge og hvordan.

Karrierevejledning og indblik i humanistiske metoder

Antologien henvender sig særligt til elever med interesse for religion, da artiklerne undersøger/arbejder med vidt forskellige emner, der hver behandler religion i samfundet; steder, hvor man ikke nødvendigvis forventer, at religion fremgår.

Bogen egner sig også godt til at give eleverne indblik i forskellige videnskabelige humanistiske metoder og kan være med til at øge forståelsen for, hvordan man skal behandle sit emne. Bogen afspejler både arbejde med middelalderlige tekster, interview med enkeltpersoner, billedanalyse og meget mere.

Har du spørgsmål til, hvordan antologien kan bruges i undervisningen i fx Religion, er du velkommen til at kontakte Institut for Tværkulturelle Studier:
tors-brobygning@hum.ku.dk

Hent antologien gratis her

Bogen kan findes online via linket:

Indhold

Bogen indeholder fem artikler baseret på bacheloropgaver, der hver behandler forskellige emner om religion. De fem artikler går forskelligt til værks både metode- og emnemæssigt.

• Laura Kildegaard Rasmussen undersøger hvordan flygtningenævnet vurderer asylansøgeres religiøsitet som troværdig eller utroværdig.
  • Rasmus Nielsen har fordybet sig i den katolske kirkes læsning af Thomas Aquinas, og hvordan dette kan forenes med moderne feministiske samfundsidealer.
  • Sonja Morell Lundorff undersøger den danske folkekirkes tiltag, Grøn Kirke, og hvordan præster under dette tiltag teologisk forstår og søger at løse menneskeskabte klimaforandringer.
  • Lucas Emil Zukunft viser, hvordan sovjetiske propagandaplakater har iscenesat Stalin som en guddommelig figur for at øge hans magt.
  • Josefine Therese Svendstrup har undersøgt, hvordan Anonyme Alkoholikere anvender spiritualitet som en del af deres afvænningsprogram.

Ønsker du at vide mere? Kontakt os på: tors-brobygning@hum.ku.dk

Det Humanistiske Fakultet

Tilmelding til Antologi om religionsvidenskab – “Religion for øje”