Tilbud til gymnasiet og grundskolen

Verdens ældste litteratur: Fortællingen om Gilgamesh

• Varighed: 25 minutters online oplæg efterfulgt af 20 minutters spørgsmål og diskussion
  • Hvem: Undervisningstilbud målrettet gymnasieskolen.
  • Niveau: Historie A, Religion A, B og C, Dansk
  • Nøgleord: Oldtidshistorie, religion og mytologi, kulturmøde, Mesopotamien, kileskrift, verdenslitteratur, litteraturhistorie.
  • Sprog: Dansk
  • Oplægget er gratis

Billede 1: Stenrelief, som viser Gilgamesh (oprindeligt fra Dur-Sharruken, Irak. Louvre Museum). Photo: Nicole Brisch

Billede 2: Den 11. tavle af Gilgamesh Eposset, © The British Museum

Om oplægget

I 2019 præsenterede den danske digter Morten Søndergaard og assyriolog Sophus Helle en ny oversættelse af verdens første epos til stor ros i de danske medier. Eposset, eller fortællingen, handler om helten Gilgamesh,der var konge i byen Uruk i oldtidens Mesopotamien (det nuværende Irak), og hans forsøg på at blive udødelig. Men hvem var Gilgamesh egentlig? Hvad er et epos? Og hvornår og hvordan blev det skrevet ned?

De første litterære historier om Gilgamesh blev allerede skrevet ned omkring 2000 f.v.t. De blev skrevet med kileskrift, som er et af verdens ældste skriftsystemer, der blev ridset ind i små lertavler. Gilgamesh var, ligesom andre mytiske helte, højst sandsynlig ikke en historisk person, da han ofte beskrives som en tredjedel menneske, og to tredjedel gud.

Sådan bruger du oplægget i undervisningen

Oplægget kan bruges som opstart eller supplement til et kortere eller længere historisk forløb om oldtidskulturer, religion og mytologi eller verdenslitteratur. Emnet dækker kernestof fra bekendtgørelsen i forhold til bl.a. verdenshistorien fra antikken, historiebrug og –formidling, historiefaglige teorier og metoder, religionernes centrale fænomener samt religionsfagligt emne og metode. Endelig egner Gilgamesh sig til en undersøgelse af verdenslitteratur i oversættelse. Som supplerende materiale anbefales ”Gilgamesh. En oversættelse fra akkadisk”, ved Sophus Helle og Morten Søndergaard, Gyldendal (2019).

Oplægget undervises af lektor Nicole Brisch, Assyriologi på Københavns Universitet. Oplægget er på dansk.

Kontakt og tilmelding

Oplæggene er gratis og kan bookes her på FOKUS, eller ved direkte kontakt til instituttet via mail til

tors-brobygning@hum.ku.dk

Dansk, Historie, Religion