Tilbud til gymnasiet og grundskolen

Menneskerettigheder i en illiberal stat: Abortrettigheder i Polen

Hundreds of thousands of people protest in the streets after an anti-abortion ruling in Poland in 2020

• Varighed: Oplæg med PowerPoint på ca. 25 min. efterfulgt af 20 min. spørgsmål og diskussion (45 min/1 lektion i alt)
  • Niveau: Historie A og samfundsfag A, B og C
  • Nøgleord: Polen, historie, samtid, jura, populisme, politiske protester
  • Sprog: Oplægget er på engelsk, men spørgsmål kan stilles på dansk
  • Oplægget er gratis

Om oplægget

I 2016 tog et ekstremistisk højre- og populistisk parti magten i Polen, der siden har indført drastiske ændringer, som bl.a. har påvirket landets forfatning. De har modarbejdet domstolene og udpeget deres egne dommere, de har angrebet medierne, og de har gjort én ting meget klart: at de vil gøre alt for at begrænse eller helt nedlægge abortrettigheder i landet.

Oplægget vil drøfte abortrettighedernes historie i Polen, som er gået fra at have de mest liberale rettigheder i Europa til de mest restriktive i løbet af blot få årtier. Vi vil også diskutere protestkulturens historie i Polen og således blive klogere på de mange protester, der har fulgt forskellige domme om abortrettighedskrænkelser de seneste år i Polen. Vi vil lytte til musik om og se billeder fra protester, der fandt sted i 2020 og diskutere, hvordan en illiberal stat på så voldsom vis kan se bort fra folkets vilje.

Hvordan bruger du oplægget i undervisningen?

Oplægget kan bruges som enkeltstående fokus på polsk populisme og politisk historie, eller det kan fungere som supplement til kortere eller længere forløb om politisk kultur, og/eller polsk og østeuropæisk historie. Emnet berører centrale aspekter af verdenshistorien, europæisk historie, samfundsvidenskab og samfund.

Emnet dækker kernestof fra bekendtgørelsen i forhold til bl.a.:

• Verdenshistorie
  • Europæisk historie
  • Samfundsvidenskab
  • Samfund

Oplægget undervises af Anna Krakus, tenure track adjunkt på polsk, Østeuropastudier på Københavns Universitet. Oplægget afholdes på engelsk, men spørgsmål kan stilles på dansk.

Kontakt og tilmelding

Oplæggene er gratis og kan bookes her på FOKUS, eller ved direkte kontakt til instituttet via mail til

tors-brobygning@hum.ku.dk

Foto taget fra: https://www.thequint.com/voices/women/poland-protests-over-abortion-ban