• Oplægget er gratis
  • Varighed: Oplæg med PowerPoint på ca. 25 min. efterfulgt af 20 min. spørgsmål og diskussion (45 min/1 lektion i alt)
  • Hvem: Undervisningsforløb målrettet gymnasieskolen
  • Niveau: Historie A, samfundsfag A, B og C
  • Sprog: Dansk
  • Nøgleord: Historie og nyere tid, kulturmøder, koloni-relationer, Grønland, Rigsfællesskabet

Om oplægget

I 300 år har Grønland og Danmark været bundet til hinanden. Relationen har altid været til debat og har ændret sig utroligt meget igennem historien. Op til 2. verdenskrig mente Danmark, at Grønland skulle behandles anderledes end resten af landet, fordi Grønland var speciel og en koloni. Men grønlandske meningsdannere ønskede at blive behandlet som ligeværdige og ville have samme muligheder. Efter krigen ændrede Danmark strategi og ville nu opbygge et samfund i Grønland, som lignede det danske meget mere. Nu argumenterede grønlandske politikere imidlertid for, at Grønland ikke skulle være ligesom Danmark. Grønland var og skulle være anderledes. Denne balance mellem lighed og forskellighed udspiller sig i et rum gennemsyret af forskellige positioner af magt og afmagt. En vigtig pointe er, at selv om Danmark har været en væsentlig magtfaktor som kolonimagt, så står Grønland stærkt med deres ønske om at være herre i eget hus. Da både Danmark og Grønland har haft meget på spil i relationen, er placeringen af magt og afmagt derfor ikke entydig.

Hvordan bruger du oplægget i undervisningen?

Oplægget kan bruges som opstart eller supplement til et kortere eller længere forløb om Grønland eller om Danmarks kolonihistorie, eller som enkeltstående nedslag (fx i samfundsfag eller historie). Oplægget kan også tænkes sammen med det omfattende undervisningsmateriale https://www.levendegronland.dk/. Emnet dækker kernestof fra bekendtgørelsen i forhold til bl.a. samfundsfag, hovedlinjer i verdens historie fra antikken til i dag, kulturer og kulturmøder i verdens historie, globalisering, historiebrug og –formidling samt historiefaglige teorier og metoder.

Oplægget undervises af lektor Frank Sejersen, Grønlandske og Arktiske Studier på Københavns Universitet. Oplægget er på dansk.

Kontakt og tilmelding

Oplæggene er gratis og kan bookes her på FOKUS, eller ved direkte kontakt til instituttet via mail til

tors-brobygning@hum.ku.dk

Foto: https://pixabay.com/da/photos/gr%c3%b8nland-danmark-flag-national-sne-580963/