Københavns Universitets tilbud til gymnasiet og grundskolen

Erobringen af Mexico. Nye kilder til kulturmødet der ændrede verden

• Oplægget er gratis
  • Hvem: Undervisningsforløb målrettet gymnasieskolen. Undervisere kan booke oplægget til deres elever.
  • Niveau: Historie A
  • Varighed: Oplæg med PowerPoint på ca. 25 min. efterfulgt af 20 min. spørgsmål og diskussion (45 min/1 lektion i alt)
  • Nøgleord: Historie, kulturmøde, Mexico, 1500-tallet, kildekritik, etnocentrisme

Om oplægget

For ca. 500 år siden var den helt store nyhed i Europa, at et nyt kontinent var blevet fundet. En helt ny og ukendt verden på den anden side af Atlanterhavet. Opdagelsen af nye folk og kulturer i fx Mexico ændrede grundlæggende menneskers syn på verden, og førte en række religiøse, filosofiske og videnskabelige diskussioner med sig.

Men hvad skete der egentlig, da europæerne mødte indianske civilisationer som aztekerne og mayaerne? Hvilket kildemateriale har historikere traditionelt benyttet sig af og hvorledes udfordres gamle forestillinger i mødet med bl.a. kilder på indianske sprog? Og hvilken betydning har hele fremstillingen af erobringshistorien, herunder spaniernes og indianernes rolle i den, for nutidige og fremtidige forhold i Mexico? Dette er nogle de emner oplægget vil berøre, ud over en kort introduktion til det præcolumbianske Mexico og erobringshistorien.

Hvordan bruger du oplægget i undervisningen?

Oplægget kan bruges som opstart eller supplement til et kortere eller længere forløb (evt. i kombination med Jesper Nielsens undervisningsbog Opdaget? Mødet mellem indianere og europæere i 1500-tallets Mexico, 2018, Columbus), om den europæiske kolonisering i det 15. og 16. århundrede med fokus på erobringen af den ”nye” verden, eller som enkeltstående nedslag. Emnet dækker kernestof fra bekendtgørelsen i forhold til bl.a. hovedlinjer i verdens historie fra antikken til i dag, kulturer og kulturmøder i verdens historie, globalisering, historiebrug og –formidling samt historiefaglige teorier og metoder.

Oplægget undervises af lektor Jesper Nielsen, Indianske sprog og kulturer på Københavns Universitet. Oplægget er på dansk.

Oplæggene er gratis og kan bookes her på FOKUS, eller ved direkte kontakt til instituttet via mail til

tors-brobygning@hum.ku.dk

Billede: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/25/The_Conquest_of_Tenochtitlan

Det Humanistiske Fakultet