“Stereokemi og bivirkninger” SRP/SOP-projekt

Hvornår?

Hvert år tilbyder Kemisk Institut tre dage i laboratoriet til dit SRP. SRP-dagene gennemføres i 2024 i dagene onsdag 31/1-2024, torsdag 1/2-2024 of fredag 2/2-24. Alle tre dage fra 9-17.

Hvordan øvelsen kan indgå i SRP/SOP?

Kemisk Institut udbyder en række laboratorieøvelser, der indeholder både syntese og analyse.

Øvelserne nedenfor er alle til Kemi B eller Kemi A (STX eller HTX) eller til bioteknologi A (STX).

Det er op til dig som elev i samarbejde med din vejleder på gymnasiet, at aftale hvordan forsøget (eller simulationerne) bedst indgår i projektet (SOP eller SRP). Til laboratorieøvelserne kan man aftale med sin vejleder om hele forsøget bør indgå, eller om der fokuseres på dele af forsøget. Det bør også aftales med vejlederen på skolen, hvor meget teorien knyttet til forsøget skal fylde, hvor fokus skal være og hvor meget resultater og databehandling skal udfoldes i projektet.  Øvelsesvejledningen her kan med fordel vedlægges som bilag i din SOP/SRP. Under de enkelte øvelser / MD simulation er beskrevet forslag til fagkombination

Tilmeld dig på denne hjemmeside: https://www.ki.ku.dk/besoeg/studieretning/

Syntese af lægemiddel – Stereokemi og bivirkninger

Når molekyler i lægemidler findes i to stereokemiske former kan det blive farligt. Det kvalmestillende lægemiddel Thalidomid, der blev anvendt tilbage i 1960’erne viste netop dette, da den ene stereokemiske form af lægemidlet medførte misdannelser på fostre. Siden da, er der sket meget i udviklingen af nye lægemidler. Man kan i dag styre produktionen , så kun den ene stereokemiske form af lægemidlet er i det endelige produkt.

I denne øvelse fremstilles det smertestillende lægemiddel Ibuprofen, som en blanding af to stereoisomerer. Efterfølgende foretages en stereokemisk oprensning, der følges gennem en række analyser, herunder smeltepunktsbestemmelse, C- og H-NMR og massespektrometri. Til slut måles den stereokemiske renhed ved drejningen af planpolariseret lys. Download øvelsesvejledning her.

Fagkombination:

Kemi og øvelsen her kan kombineres med en række fag. Det følgende er ideer, snak med din vejleder på skolen om hvad I synes passer bedst ind, da fagkombinationen afhænger af hvad fokus for dit SOP/SRP projekt er. Forslag til fagkombination med kemi:

• Biologi / bioteknologi A. Her kan man inddrage lægemidlets biologiske virkning, og på eventuelle bivirkninger forbundet med kirale lægemidler eller vigtigheden af optisk rene kirale lægemidler.
  • Fysik: Her kan man inddrage noget om lys, bølger og planpolariseret lys, idet den stereokemiske renhed måles med planpolariseret lys, hvilket kan beskrives fysisk.
  • Historie (STX) eller Idéhistorie (HTX). Her kan man dykke ned i eksempelvis Thalidomid katastrofen.
  • Dansk: her kan man kan skrive en formidlingsartikel om forsøget, teorien og/eller anvendelsen.

Jens-Christian Navarro Poulsen

Tilmelding til “Stereokemi og bivirkninger” SRP/SOP-projekt