Tilbud til gymnasiet og grundskolen

SRP – TV-serier: et refleksionsrum for dig? – dansk & engelsk

Emne

Hvem elsker ikke en god tv-serie? En serie, man kan spejle sig i som menneske, som skaber en pause fra hverdagens gøremål, og som ovenikøbet fungerer som et læst værk i danskfaget. Mange unge vælger at se tv-serier frem for at læse litteratur eller gør begge dele. I de seneste år er der desuden set en stigning af tv-serier baseret på litteratur bl.a. ”Normal People” (på DR1) og af tv-serier med politiske og aktuelle problemstillinger som ”Borgen” (DR1) med en kvindelig statsminister Birgitte Nyborg i hovedrollen.

Samlet kan man derfor mene, at tv-serier fungerer som et refleksionsrum ikke kun for voksne, men også for mange unge, og tv-serier spiller en væsentlig rolle i flere unges liv. De mange streamingtjenester som Netflix og HBO tilbyder et bredt, men ikke altid kvalitativt højt niveau af tv-serier, hvorfor det alene af den grund, er et relevant emne at arbejde med i danskfaget, hvor man på baggrund af selve filmanalysen også kan lægge op til en vurdering af tv-seriens dramaturgiske og skuespilmæssige kvaliteter.

Fagenes roller

Metodisk ligger dansk og engelsk tæt op ad hinanden. Fordelen ved at inddrage engelsk er, at feltet og mulighederne udvides for valg af tv-serie/sitcom og teori om emnet i samspil med danskfaget.

Klassisk SRP: Eleven analyserer en selvvalgt tv-serie på engelsk eller dansk og understøtter med udvalgt teori om emnet.

Den innovative SRP: Eleven kan evt. producere en drejebog selv og tænke i at formulere en pitch af tv-serien understøttet af teori om tv-serier/sitcomteori.

Metodiske roller

Filmanalysen i henholdsvis dansk og engelsk.

Litteraturforslag

• Sitcomteori: The comic toolbox
  • Kirsten Drotner: ”Medier og kultur”, Borgen 2009
  • Systimes ”Håndbog til dansk”, kapitel om analyse af film: ”Oversigt til film”