Tilbud til gymnasiet og grundskolen

SRP – The Aftermath of Brexit – engelsk & samfundsfag

Emne

“Let’s take back control of huge sums of money…” sagde Boris Johnson i forbindelse med Brexit. Men er Storbritanniens mission om økonomisk uafhængighed lykkedes? Det er der delte meninger om i Storbritannien i dag. Opgaven undersøger de økonomiske konsekvenser af Brexit samt mediernes fremstilling af landets nuværende situation.

Er Storbritannien ved at miste den kontrol de krævede tilbage ved Brexit?

Mulig fremgangsmåde

• Lav en undersøgelse af de økonomiske konsekvenser, som Brexit har haft, for Storbritannien.
  • Foretag dernæst en retorisk analyse af artikler fra udvalgte britiske medier, herunder fra Leave/Remain, med særligt fokus på afsender-modtager forhold, argumentation samt tone. Foretag til sidst en vurdering af din empiri.
  • Diskuter til sidst, hvordan de udvalgte engelske medier fremstiller de konsekvenser som Brexit har medført samt hvilke økonomiske fremtidsudsigter Storbritannien står over for. I din diskussion skal du inddrage selvvalgt engelskfagligt materiale.

Fagenes roller

Fagene komplimenterer hinanden, da engelsk går kvalitativt til værks med en sammenlignende analyse af sagprosa tekster, herunder argumentation og retorik. Samfundsfag vil i højere grad undersøge empirien ved hjælp af den kvantitative metode med fokus på teori, statistikker og evt. spørgeskemaer.

Metodiske roller

Samfundsfag: Kvalitativ metode, komparativ metode

Engelsk: sagprosaanalyse, herunder argumentationsanalyse og retorisk analyse.

Litteraturforslag

På jeres skole