SRP og SOP i en naturvidenskabelig verden af fødevarer (på KU FOOD)

Har du tænkt over, hvordan den mad, vi spiser, bliver til og hvad den egentlig består af? Der er fysik, kemi og biologi i alle vores fødevarer – og det er derfor oplagt, at bruge naturvidenskaben til at forstå vores fødevarer.

Vores fødevarer skal have en god tekstur og smag, være sunde samt have et så lavt klimaaftryk som muligt. Det er også vigtigt at vide hvordan maden bliver optaget og udnyttet i kroppen. Det arbejder vi alt sammen med her på KU FOOD! Vi har endda en bachelor i Fødevarer og Ernæring, så du selv kan blive fødevareekspert og komme med løsninger på verdens aktuelle fødevare- og klimaudfordringer.

Vi arbejder fx med:

• Produktionsprocesser og forarbejdning
  • Fødevarekemi
  • Tarmmikrobiomet
  • Statistik og dataanalyse
  • Fermentering
  • Ølvidenskab
  • Planteproteiner
  • Mejeriprodukter

Nedenfor kan du se den første film med en af vores forskere – den kan være inspiration til, hvad din SRP/SOP kan handle om. Der vil i løbet af 2024 blive lagt flere film op.

Tror du, din SOP eller SRP kan laves i samarbejde med os, så skriv til Uddannelse@food.ku.dk hurtigst muligt. Du skal have din problemformulering stort set færdig, før vi kan vurdere, om dine forsøg kan kobles op på forskere her på stedet. Hvis ikke du kan nå at lave det praktiske arbejde her på KU FOOD, kan det være vi kan finde en forsker, du kan spørge til råds om forsøg på din skole.

Farida Hdidouch

Tilmelding til SRP og SOP i en naturvidenskabelig verden af fødevarer (på KU FOOD)