Tilbud til gymnasiet og grundskolen

SRP – Køn og Identitet – dansk & samfundsfag

Emne

Emnet køn er aktuelt i forhold til den igangværende samfundsdebat. Samtidig ses en stigning i antallet af unge, som enten definerer sig som transkønnede, drømmer om eller får foretaget et regulært kønsskifte eller ønsker en non-binær tiltaleform eller identitet. Mange gymnasielærere vælger at arbejde med emnet i undervisningen, da det er et aktuelt samfundsemne og fordi, de unge er målgruppe for den markante udvikling, der er i gang i disse år.

Et stigende antal elever skriver om emnet køn i SRP, hvorfor det kalder på ny litteratur og nye vinkler, som beskrives i det følgende.

Fagenes roller

I dansk kan eleven arbejde enten smalt eller bredt med emnet i den forstand, at eleven f.eks. vælger en skønlitterær tekst og anvender teori fra samfundsfag, der understøtter temaet i den valgte tekst. Eller mere bredt igennem valg af danskfaglige artikler og værker om køn:

• Artikler om emnet køn.
  • Skønlitteratur.
  • Aktuelle dokumentarfilm eller andre medieprodukter.
  • I samfundsfag introduceres relevante teoretikere som Judith Butler m.fl.

Fagenes forskelligheder belyser emnet ud fra flere perspektiver, som understøtter hinanden: f.eks. statistisk materiale fra samfundsfag, der skaber rygdækning for argumentationen i en danskfaglig artikel og/eller vha. en samfundsfaglig teoretiker, der understøtter eller går imod læseroplevelsen i en skønlitterær tekst i dansk.

Metodiske roller

Dansk: Tekstanalysen (skønlitteratur), diskursanalyse, argumentation og retorisk analyse (artikler).

Samfundsfag: Diskursanalyse. Diskursanalyse i samfundsfag beskæftiger sig med magtstrukturer og i dansk anvendes diskursanalyse til at analysere sproget.

Litteraturforslag

Dansk:

• Systime: Litteraturportalen (div. skønlitterære tekster om køn, f.eks.):
  • Bergir Bergsson: Solhaven, 2003 (tematiserer bl.a. homoseksualitet og natur)
  • Line Knutzon m.fl.: Frit flet – fællesbogen
  • Michael Strunge (udvalgte digte)
  • Dokumentar (DR1, 2023): ”Nu har vi talt nok om kvinderne”
  • Dokumentar (DR1, 2021): ”Jeg er pige, Mor!”

Samfundsfag:

• Judith Butler: F.eks. “Gender Troubles” (1990) eller “Bodies that matter” (1993) (oversat til dansk)
  • Simone de Beauvoir: ”Det andet køn” (1949)
  • Jesper W. Lindberg: ”Den nye vagt” (2022)
  • Anna S. Hansen: ”Køn og ligestilling”, 2. udg., Forlaget Columbus (2022)
  • Sebastian Lynggaard: ”Mandsforræder”, Grønningen (2022)
  • Leise Buhl Jensen m.fl.: Der er samfundsfag i alt – grundbog i samfundsfag, Systime
  • Om diskursanalysen i samfundsfag i gymnasiet, hjemmesiden: https://samfundsfag.dk/begreber/politik/generel-politologi/diskursanalyse/

På jeres skole
3.g