SRP – Klimalitteratur og økopoesi – dansk & naturgeografi/fysik

Emne

Elever i gymnasiet præsenteres ofte for emnet klima i de naturvidenskabelige fag. En ­­­anden tilgang, end den science-fagene leverer, møder eleverne i de humanistiske fag som eksempelvis dansk. Igennem danskfaget og skønlitterær læsning, f.eks. Theis Ørntoft: Digte (2017), analyserer og reflekterer eleven over emnet klima. Naturgeografi / det naturvidenskabelige fag leverer fakta og data om klima.

Emnet er afprøvet, men nye litterære udgivelser er kommet til. Eksempelvis Siri Ranva Hjelm Jacobsens Havbrevene (2018). Værket tematiserer menneskets forhold til naturen. Det nordiske perspektiv kan yderligere inddrages ved at arbejde med den færøske digter Beinir Bergssons Solhaven (2023) som ud over at skabe refleksion over det at være menneske i mødet med et andet menneske også indgår i et samspil med naturen.

Fagenes roller

Undervejs i opgaven delkonkluderer eleven med begge fag og fremlægger ligheder og forskelle mellem fagenes metoder, teorier og den læste litteratur i begge fag.

Det meget aktuelle emne klima fremstilles igennem to forskellige fag og faglige tilgange rent metodisk. Set fra et elevperspektiv kan skønlitteraturen være med til at skabe et refleksionsrum for eleven, som sciencefagene ikke tilbyder på samme måde.

Metodiske roller

Dansk: Tekstanalysen (med fokus på skønlitteratur og lyrik)

Naturgeografi: Abduktiv metode (fra observation over undren til refleksion (metoder fra science, men også samfundsvidenskab og humaniora)).

Fysik: Naturvidenskabelig metode til analyse og fortolkning af forsøg, målinger og resultater af arbejdet med og elevens idéer til f.eks. opsamling af regnvand, spildevand, dæmninger o.a. som indgår i byplanlægningen.

Naturgeografi:

• Tomas Nørrekjær m.fl.: Naturgeografi C (også til B), L&U 2009
  • Ekskursion (observation) og dataindsamling
  • Christoffer Heide: “Jesper Theilgaard om klimaet: Toget er kørt”. DR, 5. maj 2018

Fysik:

• Frode Andersen m.fl.: Fysik for gymnasiet, Gyldendal 1971
  • Michael Agermose Jensen: Basisfysik, Praxis 2018

Dansk:

• Theis Ørntoft: Digte (2014)
  • Inger Christensen: Alfabet, 1981
  • ”Lyrikporten” (instrueret af Jørgen Leth). Theis Ørntoft: //www.youtube.com/watch?v=0pSTcOVMQFQ. www.litteratursiden.dk
  • Siri Ranva Hjelm Jacobsen: Havbrevene, 2018