Tilbud til gymnasiet og grundskolen

SRP – Graphic Novel-genren i erindringshistorisk perspektiv – tysk & historie

Emne

Graphic novel er en ny genre, som ret hurtigt har fundet et stort publikum. Flere af de populære værker tager fat i den tyske fortid, fx Maus, Im Himmel ist Jahrmarkt og Heimat. Genren synes at egne sig godt til at behandle den fælles fortid.

Med udgangspunkt i denne observation, arbejdes med genren som erindringslitteratur.

Mulig fremgangsmåde

• Redegør kort for genren graphic novel samt for feltet erindringshistorie inden for historievidenskaben.
  • Lav en billede- og tekstanalyse af Im Himmel ist Jahrmarkt (2013) af Birgit Weyse med henblik på, hvordan graphic novel-genren arbejder med erindring og historie.
  • Diskuter med udgangspunkt i analyserne muligheder og begrænsninger ved brugen af graphic novel-genren som kilde til skabelse af et nationalt erindringsfællesskab. Inddrag i din diskussion viden om den tyske historie, herunder Vergangenheitsbewältigung, samt eventuelt andre erindringshistoriske kilder til at sammenligne med.

Fagenes roller

I tysk analyseres et eller flere værker med fokus på arbejdet med erindring og historie, mens historiefaget, vha. kilder, kan forholde sig til den beskrevne fortid samt selve graphic novel-værket som kilde.

Til slut kan det diskuteres, hvorledes graphic novel-genren bidrager til kollektiv erindring og skabelsen af national identitet, hvorunder også Vergangenheitsbewältigung.

For stærke elever er den tyske podcast “Jüdische Geschichte Kompakt” ret interessant i forhold til brugen af graphic novel-genren til den hårde tyske historie, idet Wünschmann inddrager pointer som, at historien også er følelser, spørgsmålet om billederne kan gøre en forskel samt spørgsmålet om hvorvidt billederne kan skabe forståelse, hvor ordene har grænser.

Metodiske roller

Historie: kildekritisk analyse samt en diskussion af erindringshistorie og skabelsen af erindringsfællesskaber – dermed inddrages ikke kun kilder, men også teori.

Tysk: både en billede- og tekstanalyse. Desuden inddrages viden om den tyske kultur og identitet.

Litteraturforslag

• Brinkmann, H. (3. 06 2022). Jüdische Geschichte Kompakt – Comic & Graphic Novel als Zugang. (B. Siegel, Interviewer)
  • Hochreiter, S., & Klingenböck, U. (2014). Bild ist Text ist Bild. Transcript Verlag.
  • Krug, N. (2018). Heimat. München: Penguin Verlag.
  • Spiegelman, A. (1980). Maus.
  • Thomsen, M. R. (2007). Det æstetiske tabu og den æstetiske nødvendighed – Etik og æstetik i traumatisk litteratur. Passage.
  • Wünschmann, K. (3. 06 2022). Jüdische Geschichte Kompakt – Comic & Graphic Novel als Zugang. (B. Siegel, Interviewer)
  • Weyhe, B. (2013). Im Himmel ist Jahrmarkt. Avant Verlag.

På jeres skole
3.g
Historie, Tysk

Rikke Bøyesen