SRP – Ende Gelände – tysk & samfundsfag

Emne

Klimaet ligger højt på den politiske dagsorden, men samtidig modarbejder begivenheder som krigen i Ukraine, inflation og energikrise politiske klimatiltag. Nogle borgere tager derfor sagen i egen hånd, det gælder fx bevægelser som Fridays for Future, Letzte Generation og også Ende Gelände, som denne opgave vil omhandle.

Ende Gelände kæmper for ophøret af kulkraft i Tyskland, mens regeringen argumenterer for behovet for brunkul pga. uafhængighed af russisk gas. Men hvad betyder det for den tyske økonomi?

Mulig fremgangsmåde

• Redegør for klimabevægelsen Ende Gelände og deres aktiviteter i forbindelse med brunkulsproduktionen i Tyskland. Inddrag i redegørelsen samfundsfaglige begreber.
  • Foretag en sproglig analyse af fx taler/materiale fra den tyske regering med henblik på behovet for brunkul/strategien for den tyske energiforsyning. Inddrag i analysen samfundsfaglige begreber.
  • Diskutér på baggrund af analysen, hvad strategien for den tyske energiforsyning vil betyde for den tyske økonomi og for forholdet mellem borgere og stat, og vurdér, om verden generelt bevæger sig i en protektionistisk retning.

Man kunne også dreje denne opgave i en retning af protestbevægelser, deres klimadiskurser og -handlinger.

Fagenes roller

Fagene hænger naturligt sammen, idet Ende Gelände er en politisk bevægelse i Tyskland. Inddragelsen af samfundsfaglige begreber igennem hele opgaven vil desuden medvirke til samspillet mellem fagene.

Metodiske roller

Tysk: Analyse af taler eller lignende materiale fra den tyske regering. I dette arbejde kan inddrages: Ciceros pentagram, argumentationsanalyse, retorisk analyse, diskursanalyse.

Samfundsfag: Inddragelse af teori og fagbegreber i forbindelse med protestbevægelser og økonomi. Både kvalitativt og kvantitativt materiale vil være nødvendigt for besvarelse af opgaven.

Samfundsfag, Tysk

Tilmelding til SRP – Ende Gelände – tysk & samfundsfag