Emne

Dette emne har fokus på den individuelle oplevelse af at være multikulturel i Storbritannien. Selve opgaven tager udgangspunkt i bogen Brit(ish) af A. Hirsch, som kan betegnes som værende et godt eksempel på The Empire Writes Back fremstillingen – hvordan er det at vokse op med afrikanske rødder i Storbritannien og samtidig føle sig britisk? Kan man ’høre til’ eller vil denne erkendelse i sidste ende blive defineret, ikke af en selv men, af fordomme og stereotyper? Det leder til spørgsmålet: kan man være afrikansk og føle sig britisk, og hvem er det, som i sidste ende sidder med svaret?

Kan man være britisk og sort på samme tid?

Mulig fremgangsmåde

• Redegør for relevant psykologisk viden om stigmatisering, fordomme og stereotyper.
  • Redegør ligeledes kort for det Britiske Imperiums historiske baggrund med fokus på kolonisering af Afrika.
  • Lav en analyse af Aufa Hirschs’ selvbiografiske bog Brit(ish) med særligt fokus på afsender-modtager forhold, sproglige virkemidler samt intention.
  • Diskuter til sidst, om man kan føle sig britisk og på samme tid være sort, og hvem er det, der i sidste ende har svaret på ens identitet?
  • Inddrag artiklen fra The Guardian “The reality of being black in today’s Britain” af David Olusoga (2016). Link: https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/oct/30/what-it-means-to-be-black-in-britain-today

Fagenes roller

Fagene komplimenterer hinanden, da man i engelsk bidrager med en analyse af sagprosa, hvor fokus er på den menneskelige oplevelse og udfordringen med at finde sin identitet og tilhørsforhold. Psykologi bidrager med at forstå individet via psykologiske teorier, strukturer og begreber.

Metodiske roller

Engelsk: analyse af sagprosa, postkolonial litteratur og læsning, hvor fokus er på argumentation og retorik.

Psykologi: teori om stereotyper, fordomme og stigmatisering.

Engelsk, Psykologi

Tilmelding til SRP – Empire Writes Back: Can you be British and Black simultaneously? – engelsk & psykologi