FOKUS - Københavns Universitets brobygningsportal

Studerende for en dag: statskundskab

Vil du gerne forstå, hvordan de politiske systemer, processer og beslutningskæder fungerer? Er du interesseret i en bred forståelse af samfundet og dets strukturer, organisationer, mekanismer og mennesker? Så er statskundskab på Københavns Universitet måske noget for dig, og som studerende for en dag kan du afprøvet studiet, før du beslutter dig.

Generelt om ordningen

Studerende for en dag er din mulighed for at opleve statskundskab på en afslappet og autentisk måde. Du kommer til at møde og følge en af vores studerende, som tager dig med rundt på sin daglige gang på studiet. Du vil sammen med den studerende deltage i en undervisningstime – enten en forelæsning eller en holdundervisning – og få et kort oplæg om studiet. Du får også mulighed for at afprøve en sandwich fra en af vores mange kantiner her på CSS, når du spiser frokost med den studerende.

På besøget vil du få et indblik i studielivet på statskundskab – både det faglige, det sociale og det praktiske.

Med det faglige kan du eksempelvis få svar på:

• Hvordan ser et typisk skema ud?
  • Hvor lang tid bruger man på forberedelse?
  • Var det en svær overgang til universitetet?

Du kan også spørge ind til det sociale:

• Hvordan er fredagsbaren?
  • Er det let af få nye venner på universitetet?
  • Er der sociale tilbud og foreninger på studiet?

Og så er der selvfølgelig også nogle praktiske aspekter ved at starte på universitetet:

• Hvor mange penge bruger man på studiebøger?
  • Har man tid til at have et studiejob?

For husk på: alle studerende har været, hvor du er nu!

Hvornår kan jeg deltage?

Der er åbent for besøg i løbet af både forårs- og efterårssemesteret udenfor eksamensperioden, dvs. i perioderne februar til maj og september til november. Du kan tilmelde dig et besøg i det igangværende semester eller – hvis du tilmelder dig i januar eller i løbet af sommerferien – det næstkommende semester.

Der kan naturligvis forekomme ventetid, men vi bestræber os på at finde en studerende til dig så hurtigt som muligt. Vores guides er frivillige studerende, og derfor afhænger besøget altid af deres overskud og øvrige arbejdsbyrde. Det betyder også, at vi desværre ikke altid kan garantere, at du bliver tilbudt et besøg, men vi gør vores bedste. Vi holder dig naturligvis orienteret.

Grundet populariteten af vores uddannelser på SAMF prioriterer vi, at alle tilmeldte får mulighed for at komme på besøg mindst én gang. Har man derfor tilmeldt sig mere end én uddannelse, bliver man i første omgang tilbudt et besøg på den ene. Man bliver også tilbudt et besøg på den anden uddannelse, hvis vi har kapaciteten til det.

Hvordan deltager jeg?

Du tilmelder dig ved at følge nedenstående link. Når du har udfyldt tilmeldingsskemaet, vil vi matche dig med en af vores studerende, som vil kontakte dig med henblik på at finde en dag for dit besøg. Du er også velkommen til at deltage med en af dine kammerater – så skal du blot skrive det som en kommentar i tilmeldingen. Vær opmærksom på, at din kammerat også skal tilmelde sig selvstændigt.

Skal jeg gøre noget, efter jeg har tilmeldt mig?

Du skal blot væbne dig med lidt tålmodighed. Du behøver heller ikke at medbringe noget særligt til dit besøg, men det kan være en god ide at have læst lidt om uddannelsen på forhånd. Husk derudover at tjekke dit spam-filter, da vi har oplevet, at e-mails fra vores guides kan ende der.

Vi glæder os til at have dig på besøg.

Studerende for en dag SAMF

Tilmelding til Studerende for en dag: statskundskab