FOKUS - Københavns Universitets brobygningsportal

Wildlife photographer of the year

Wildlife photographer of the year

Foto: Dmitry-Kokh

Skoleforløb i ‘Wildlife Photographer of the Year’ på Statens Naturhistoriske Museum

Besøg skal bookes på forhånd
Besøg skal bookes senest 7 dage i forvejen
Bookingen foregår efter først til mølle

Den årligt tilbagevendende fotokonkurrence ‘Wildlife Photographer of the Year’ er verdens største af sin slags og naturfotografernes svar på Oscar-uddelingen. De mange smukke fotos viser mangfoldigheden af liv på Jorden, og de inspirerer os til at reflektere over menneskets plads i naturen og vores ansvar for at beskytte den.

I skoleforløbet i ‘Wildlife Photographer of the year’ arbejder eleverne med billederne i udstillingen, de udforsker naturen gennem en ny optik hvor billederne åbner op for naturens fascinerende verdener og sammenhænge.
Vi har målrettet forløbene til hhv. 0.-2. kl. og 3.-6. kl.

Skoleforløb i Wildlife Photographer of the year

Fag: Forløbet taler ind i billedkunst, dansk og nat/tek.
Målgrupper: 0.-2. kl. samt 3.-6. kl.
Deltagerantal:
Hvert besøg har plads til max 30 personer (inkl. lærer(e)). Er I flere, så skal I dele jer og booke jer ind på flere forløb.
Varighed:
Der er afsat max. 45 min. til forløbet. I er velkomne til at blive længere.
Udbydes:
Fra uge 8. Tirsdage, onsdage, torsdage og fredage kl. 10.15, 11.15, 12.15 og 13.15

Besøgsadresse og udstillinger

Statens Naturhistoriske Museum, Øster Voldgade 5-7 1350 København K
På adressen kan I besøge særudstillingerne ‘Wildlife Photographer of the Year‘ (d. 25/11 2022-27/8 2023), ‘Aber – vores vilde familie’ (åbner ultimo maj), samt den faste udstilling ‘Mineralsalen

Priser og praktisk

Når der er betalt skoleentre til museet, er skoleforløbet gratis (max 30 personer (inkl. lærer(e)).
Skolebilletter koster 15 kr. pr. elev. Prisen er en rabat-billet og gælder til besøg på 1 af museets adresser. Se mere om priser og praktisk for skoler/institutioner her.

VIGTIGT IFT. BETALING: Ved betaling med EAN – Print, udfyld og medbring EAN-blanketten som findes her, under ’Billetpriser’.
Der kan også betales med kort eller kontant.

Bemærk
At mad og drikkevarer ikke er tilladt i udstillingerne.
Der er intet frokostrum på adressen. Madpakker kan spises udendørs ved bænkene i gården eller i Botanisk Have på de åbne plæner eller bænke i haven.

Praktisk om forløbet

I billetsalget bliver I taget imod af en af museets formidlere.
Formidleren introducerer udstillingen og opgaven, og arbejder sammen med jer i udstillingen. Formidleren er sammen med jer i max. 45 min. Herefter er I velkomne til at arbejde videre på egen hånd.

0.-2. kl.
– Formidleren introducerer til udstillingen. Opgaverne introduceres løbende én ad gangen så eleverne klædes grundigt på til at arbejde på egen hånd i udstillingen. Formidleren faciliterer elevernes opgaveløsning i udstillingen.
– Eleverne observerer billederne ud fra forskellige temaer, de går på opdagelse i billederne, de tæller og de fortæller hinanden om deres observationer.
– Eleverne arbejder i mindre grupper eller i makkerpar (lav gerne jeres gruppedeling på forhånd)
Når eleverne kigger på billederne og løser opgaverne, bevæger de sig ud i observationer og samtaler om fx arter, dyre- og plante-grupper, miljø, klima, geografi, levesteder, adfærd, trusler, samspil etc.

3.-6. kl.
– Formidleren introducerer til udstillingen og dagens opgaver. Vi arbejder med ’I do, we do, you do’ så eleverne bliver godt klædt på til selv at arbejde med billederne. Formidleren faciliterer elevernes opgaveløsning i udstillingen. Elevernes arbejde struktureres via et arbejdsark som de får med hjem til videre arbejde i klassen.
– Eleverne observerer billederne fokuseret, beskriver og analyserer hvad de ser og bruger derefter deres forforståelse og forestillingsevne til at fortælle en historie om situationen på billedet.
– Eleverne arbejder i makkerpar. (lav gerne jeres makkerpar på forhånd)
Når eleverne går i dialog med fotografierne, observerer, beskriver og sammensætter deres egne historier arbejder de med fx arter, dyre- og plante-grupper, miljø, klima, geografi, levesteder, adfærd, trusler, samspil etc.

LÆRERENS ROLLE
Under forløbet har du som lærer ansvar for elevernes opførsel og deltagelse i forløbet. Vi ser læreren som bindeled mellem det, der foregår på museet, og undervisningen på skolen. Vi vil derfor opfordre til, at du deltager aktivt i forløbet og understøtter elevernes arbejde i udstillingen. Det betyder, at du som lærer gerne må hjælpe med at perspektivere aktiviteterne på museet til dét, I allerede har arbejdet med eller skal arbejde med hjemme på skolen.
Er du usikker på din rolle, skal du ikke tøve med at spørge formidleren.

FORBEREDELSE & EFTERARBEJDE
– Del gerne eleverne i grupper/makkerpar på forhånd

– Selve forløbet i udstillingen kræver ingen særlig forberedelse for at kunne gennemføres.

– Vi anbefaler at I forbereder eleverne på jeres museumsbesøg på forhånd. Læs mere her: https://snm.ku.dk/skoletjenesten/forbered-besoeget/ 

– Vi anbefaler at I perspektiverer jeres besøg efterfølgende ved at følge op på elevernes arbejde med billederne. Alle billederne kan ses her: https://www.nhm.ac.uk/wpy/gallery

Aflysning af booket besøg

Har du booket et forløb men ønsker at aflyse?
Skriv til os på vores kontaktformular

 

Praktisk info

45 min
Pris: 15.00,-
Grundskole
0. klasse
- 6. klasse
Billedkunst, Dansk, Naturfag, Natur/teknik, Natur/teknologi
logo footer

KØBENHAVNS UNIVERSITET
Fokus.ku.dk er en del af Københavns Universitet.
fokussupport@adm.ku.dk

WEB

Om websitet

Cookies og privatlivspolitik

Tilgængelighed

Kontakt

Hvis du har kommentarer eller spørgsmål til de enkelte tilbud, så skriv direkte til arrangøren.

Du finder kontaktinformationen under det enkelte tilbud.

logo footer

Tilmelding til Wildlife photographer of the year

Indlæser ...

Det er kun 3 spørgsmål, og det hjælper os med at gøre fokus.ku.dk bedre.

Fokus.ku.dk kræver en moderne browser for at blive vist korrekt og ikke Internet Explorer, som du tilgår siden med. Vi anbefaler, at du fx installerer og bruger Chrome i stedet.