Stregkoder og madens vej til middagsbordet
Introduktion
Man tænker nok ikke så meget over det, men stregkoder er noget vi støder på hver dag. Vi kender dem nok bedst fra når vi er ude og handle. Her forbinder vi stregkoder med det, som angiver en pris på varen i systemet, men faktisk fortæller stregkoder meget mere om en vare end bare prisen. Sammensætningen af tallene på en stregkode er nemlig ikke en tilfældighed – de er nøje sammensat på baggrund af matematik, som faktisk er ret simpel.
Fagligt fokus
Dette forløb dykker ned i matematikken bag stregkoder og egenskaberne heraf. Ud fra tallene i stregkoden kan man bl.a. afkode, hvilket land varen er registeret i, samt et kontrolciffer, hvor man gennem en lille beregning kan tjekke, om stregkoden er ”rigtig” eller om stregkodelæseren kan læse den. Forløbet har også et element af geografi, da eleverne gennem afkodning af stregkoden skal afgøre, hvilket land varen er registeret i. Heraf kommer der fokus på klimabelastning gennem transport af disse vare til Danmark, og hvordan man kan mindske denne belastning. Derudover kommer eleverne også til at skulle lave deres egen madpakke med fokus på klimabelastning og ernæringsværdi.
Besøget
Når vi kommer på besøg på jeres skole, bliver du mødt af to formidlere, som vil være sammen din klasse igennem hele forløbet. Forløbet varer 2,5 time (inkl. Pauser) og
starter med en introduktion af os selv og selve emnet om stregkoder. Undervisningen er praksisorienteret, hvor eleverne i grupper skal løse nogle problemstillinger vedrørende stregkoder og transport af varer, hvor der undervejs efter hver løst opgave, opsamles og deles viden i plenum. Forløbet afsluttes med en overordnet opsamling og afrunding.
Inden besøget
Der er ingen forberedelse eller yderligere forventninger om viden om emnet. Faktisk anser vi forløbet som værende mere interessant for eleverne, hvis de ikke har snakket om emnet før. Dog forventes det, at eleverne kan regne basale regnestykker, hvor der indgår plus, minus og gange. Vi ser helst forløbet kan klares uden lommeregner.
Det er dog vigtigt at de involverede lærere er opmærksomme på:
- At en lærer er til stede under hele undervisningen.
- At lærerne på forhånd har inddelt eleverne i maks. 10 grupper af 2-3 elever.
- At lærerne sørger for, at de nødvendige materialer er fremskaffet eller til stede. I dette tilfælde gælder det: projektor og lærred til projektor.
- At lærerne i øvrigt meget gerne må deltage aktivt under gruppearbejdet.
Efter besøget
Vi tilstræber os efter, at hver elev bliver udfordret fagligt og introduceret til nogle af kerneområderne inden for natur og teknologi. Vi håber også, at du som lærer vil hjælpe elever med at finde yderligere inspirerende materiale, hvis en elev viser interesse.
Husk at udfylde det elektroniske mailudsendte evalueringsskema. Din mening er vigtig for os, så vi kan gøre vores tilbud endnu bedre.