FOKUS - Københavns Universitets brobygningsportal

Planternes solfaktor

Planternes solfaktor

Introduktion

Planter er utrolig vigtige for planeten, da de optager CO2 og udleder O2 i atmosfæren – en proces der er særlig vigtig for næsten alle Jordens organismer. Derudover udgør planter også en vigtig ressource for mennesker idet store dele af vores hverdagskost, og materialer såsom papir, pap, træhuse og redskaber er lavet af planter. Men vidste du, at planter måske også kan bruges til at lave solcreme? Ligesom for os er for store mængder UV-lys farligt for planter. Men i modsætning til os har de den store udfordring, at de ikke kan søge i skygge eller flygte fra solen på anden måde. Eleverne undersøger i dette forløb, hvordan planteren kan beskytte sig i mod solen, og hvordan man potentielt kan udnytte planter til at lave sin egen solcreme. Forløbet er baseret på aktuel forskning på Københavns Universitet.

 

Besøget

Når vi kommer på besøg på jeres skole, bliver du mødt af to formidlere, som vil være sammen din klasse igennem hele forløbet. Forløbet varer 2 ½ time.

Efter en kort introduktion starter vi op med afsæt i den forberedelse, som eleverne meget gerne må have arbejdet med på forhånd. På den måde kan vi allokere langt mere tid til undersøgelser og eksperimenter.

Eleverne vil være inddelt i små hold og i løbet af aktiviteten skulle:

  1. Arbejde med forskellige undersøgelsesmetoder med fokus på en ud af 2 temaer:
    • I tema 1 er der fokus på solfaktor, og hvordan man kan udnytte planternes skjold mod sollys til at producere et produkt for mennesker. Her benytter vi kemiske forsøg og matematik til at løse problemet.
    • I tema 2 er der fokus på planters naturlige beskyttelse imod sollys, og hvilken relation det har til deres klima. Her benytter vi kemiske forsøg og geografisk undersøgelsesmetode.
  2. Arbejde systematisk, opsamle data og visualisere det på en anden måde.
  3. Fortolke et svar ud fra dataen og enten perspektivere det til et område eller udvikle et produkt.

 

Inden besøget

For at klassen får mest muligt ud af besøget, forventes det, at forberedelsesmaterialet er gennemgået i klassen.

Det er vigtigt at de involverede lærere er opmærksomme på:

  • · At en lærer er til stede under hele undervisningen.
  • At lærerne på forhånd har inddelt eleverne i maks. 10 grupper af 2-3 elever.
  • At lærerne sørger for, at de nødvendige materialer er fremskaffet eller til stede. I dette tilfælde gælder det: projektor, lærred til projektor og adgang til vask.
  • VIGTIGT: At der er enten et naturfagslokale, et hjemkundskabslokale eller 2 lokaler med adgang til vask og vand.
  • At lærerne i øvrigt meget gerne må deltage aktivt under gruppearbejdet.

 

Efter besøget

Vi tilstræber os efter, at hver elev bliver udfordret fagligt og introduceret til nogle af kerneområderne inden for natur og teknologi. Efter besøget opfordrer vi jer til at gennemgå efterbehandlingsmaterialet. Vi håber også, at du som lærer vil hjælpe elever med at finde yderligere inspirerende materiale, hvis en elev viser interesse.

Husk at udfylde det elektroniske mailudsendte evalueringsskema. Din mening er vigtig for os, så vi kan gøre vores tilbud endnu bedre.

150

bil
cykel
Indlæser ...
Indlæser ...

Praktisk info

Cirkus Naturligvis (På din skole)
Grundskole
4. klasse
- 6. klasse
Biologi, Fysik/kemi, Naturfag, Natur/teknik, Natur/teknologi
logo footer

KØBENHAVNS UNIVERSITET
Fokus.ku.dk er en del af Københavns Universitet.

WEB
Om websitet
Cookies og privatlivspolitik
Tilgængelighed

Kontakt

Henvendelser vedrørende de enkelte aktiviteter skal rettes til arrangøren af den pågældende aktivitet.

Science Skoletjeneste
logo footer

Tilmelding til Planternes solfaktor

Hvem skal du i kontakt med?

Drejer din henvendelse sig om din booking, besøg, aflysninger eller ændringer og tilbud, så kig i bunden af det konkrete tilbuds side for kontaktoplysninger.

Drejer din henvendelse sig om systemet fokus.ku.dk eller tekniske problemer, så skriv til os på fokussupport@adm.ku.dk