Planternes solfaktor
Introduktion
Er du klar til at undersøge planters superskjold imod sollys? UV-stråling kan være skadelig for både mennesker og planter ved høje doser. Men i modsætning til mennesker, som kan bruge solcreme og søge skygge, kan planter ikke tage sådanne forholdsregler. Hvordan overlever de solens stråler, som de samtidig er afhængige af? Og kan vi udvikle bedre solcreme baseret på planters beskyttelsesmekanismer, eller kan vi finde måder, hvorpå planter kan udnytte UV-stråling i stedet for at tage skade? Disse spørgsmål bliver bl.a. undersøgt af forskere på Københavns Universitet og i dette undervisningsforløb.
Besøget
Når vi kommer på besøg på jeres skole, bliver du mødt af to formidlere, som vil være sammen din klasse igennem hele forløbet. Forløbet varer 2 ½ time. Nedenstående indhold af undervisningen kan variere en smule, da forløbets niveau er tilpasset efter klassetrinnet.
Efter en kort introduktion starter vi op med afsæt i den forberedelse, som eleverne meget gerne må have arbejdet med på forhånd. På den måde kan vi allokere langt mere tid til undersøgelser og eksperimenter.
Eleverne vil være inddelt i små hold og i løbet af aktiviteten skulle:
- Arbejde med en forskellige undersøgelsesmetoder i et tema:
- I temaet er der fokus på planterne naturlige beskyttelse imod sollys, og hvilken relation det har til dens klima. Der benyttes kemisk forsøg, geografisk undersøgelsesmetode og udregning af solfaktor, samt perspektivering til mennesker.
- Arbejde systematisk og opsamle data og visualisere det på en anden måde.
- Fortolke et svar ud af dataen og perspektivere det til noget aktuelt.
Inden besøget
For at klassen får mest muligt ud af besøget, forventes det, at forberedelsesmaterialet er gennemgået i klassen.
Hent Planternes solfaktor_forberedelsesmateriale_udskoling
Hent planternes solfaktor_forberedelsesmateriale_mellemtrinnet
Det er vigtigt, at de involverede lærere er opmærksomme på:
- · At en lærer er til stede under hele undervisningen.
- At lærerne på forhånd har inddelt eleverne i maks. 10 grupper af 2-3 elever.
- At lærerne sørger for, at de nødvendige materialer er fremskaffet eller til stede. I dette tilfælde gælder det: projektor, lærred til projektor og adgang til vask.
- VIGTIGT: At der er enten et naturfagslokale, et hjemkundskabslokale eller 2 lokaler med adgang til vask og vand.
- At lærerne i øvrigt meget gerne må deltage aktivt under gruppearbejdet.
Efter besøget
Vi tilstræber os efter, at hver elev bliver udfordret fagligt og introduceret til nogle af kerneområderne inden for natur og teknologi. Efter besøget opfordrer vi jer til at gennemgå efterbehandlingsmaterialet. Vi håber også, at du som lærer vil hjælpe elever med at finde yderligere inspirerende materiale, hvis en elev viser interesse.
Husk at udfylde det elektroniske mailudsendte evalueringsskema. Din mening er vigtig for os, så vi kan gøre vores tilbud endnu bedre.