Peptidtransportører – når lægemidler skal bruge en taxa

En bedre forståelse af disse membranproteiner kan hjælpe til at øge effekten af nye lægemidler.
Nogle af de vigtigste membranproteiner, vi har, er peptidtransportører, som bl.a. findes i menneskets tarmvæg. Her transporterer de små peptider, som primært stammer fra nedbrydningsprodukter fra føden, og som består af to til tre aminosyrer, fra tarmen og ud i blodbanen. Men peptidtransportørerne spiller samtidig en central rolle i forbindelse med optag af lægemidler på tabletform. Lægemidler, som ligner små peptider (fx forskellige antibiotika), kan derfor transporteres ud i blodbanen via peptidtransportørerne i tarmen.

For at være i stand til at lave effektive lægemidler er det utrolig vigtigt at have en god forståelse for peptidtransportørernes funktion og struktur. Funktionen kan undersøges ved hjælp af mutationsstudier, hvor man udskifter forskellige aminosyrer i proteinsekvensen og undersøger deres specifikke rolle i forhold til det oprindelige protein. Og ved hjælp af røntgenkrystallografi kan man undersøge proteinmolekylets tredimensionelle opbygning.

Oplægget vil tage udgangspunkt i den nyeste forskning om peptidtransportører, og hvordan man kan bruge forskellige grene af biokemien til at forstå peptidtransportørernes mekanisme. Det er nemlig viden, der er vigtig for, at vi for fremtiden kan designe endnu bedre lægemidler, som kan finde vej til det rigtige sted i kroppen.

Underviser:
Osman Mirza, Institut for Lægemiddeldesign og Farmakologi

Et besøg på PharmaSchool består typisk af

• en kort introduktion om farmaci-studiet (½ time) samt
  • et eller to videnskabelige foredrag (hver af 1 times varighed).

Du har derudover mulighed for at tilvælge en rundvisning der varer cirka ½ time. Varigheden af et besøg er således mellem 1½ og 3 timer afhængigt af dine ønsker.

Klik her for at booke dit besøg

PharmaSchool (Universitetsparken)
Universitetsparken 2