Ølbrygning – hvor svært kan det være?

Der skal kun fire ingredienser til at brygge en øl. Alligevel er ølproduktion mindst ligeså kompleks som raketvidenskab.

Ølproduktion er en glimrende model for al fødevareproduktion. Det kræver nemlig mange forskellige faglige kundskaber som man får på bacheloren i fødevarer og ernæring. For eksempel kræver ølproduktion viden om kemi og biokemi (spiring af bygkorn, nedbrydelse af stivelse), mikrobiologi (gæring, aseptisk tapning og pasteurisering), og teknologi som filtrering, pumpning, varmeveksling med videre. Derudover kræver det et vist kendskab til marketing og logistik; og selvfølgelig – gode smagsløg.

Efter et foredrag om ovennævnte emner, skal vi smage på forskellige øltyper og derved få indblik i, hvordan man ved at variere processerne kan opnå meget forskellige resultater. Der smages kun moderate mængder af hver øl og det samlede indtag pr. person vil derfor være 1 genstand.

Øvelsen slutter af med et oplæg om KU SCIENCEs uddannelser på 30 minutter.

Forberedelse
Vi tilsender gerne materialer efter aftale. Derudover findes utallige informationer på internettet; gode danske sider er f.eks De danske ølentusiaster eller Bryggeriforeningen.

Varighed: 2 timer + 30 minutters oplæg om SCIENCEs uddannelser

Minimum 20 elever, der kan tilmeldes færre, men så forudsættes, at vi kan slå flere tilmeldinger sammen

Kemi A eller Biologi A (Klasser med Kemi C modtages ikke)

Tilmelding til Ølbrygning – hvor svært kan det være?