Klimaforandringer – fortid, nutid og fremtid

Dette besøg giver en grundlæggende forståelse for de faktorer, der skaber og påvirker klimaet i dag og på geologisk tidsskala. Derudover giver besøget en kort introduktion til klimaforandringer i fremtiden. Det teoretiske foredrag bliver suppleret af to praktiske øvelser:

1. Første øvelse omhandler klima i fortiden, hvor eleverne undersøger sammenhængen mellem middeltemperatur og relationen mellem helrandede- og takkede blade i samme område. Ud fra denne sammenhæng beregner eleverne en middeltemperatur i kridttidens Grønland ud fra fossile blade. Dermed opnås en forståelse af, at klimaet har ændret sig over tid med drivhus- og ishusperioder.

2. Anden øvelse demonstrerer, hvordan den thermohalinske cirkulation fungerer. Eleverne skal i grupper arbejde med vandkar, hvor de opstiller scenarier og tester hypoteser, der viser de processer, som danner den thermohalinske cirkulation.

Det er geografi- og/eller geologistuderende, der er undervisere på denne øvelse, og de vil indlede dagen med en kort præsentation af deres uddannelse på cirka 10 minutter. *Lineal må også meget gerne medbringes!

Forberedelse
Der er ingen krav om forberedelse, men klassen kan med fordel være introduceret til emnet klima. Skriveredskaber og lommeregner kan med fordel medbringes.

Forslag til efterbehandling hjemme på gymnasiet
Under gymnasiebesøget laver eleverne forskellige øvelser, hvilket med fordel kan benyttes til en efterfølgende aflevering.

Kommentar: Skriveredskaber og lommeregner kan med fordel medbringes.

Varighed: 3 timer

Maksimalt antal elever: 50

OBS: Skriv op til tre mulige alternative datoer for besøget på i bemærkningsfeltet

Tilmelding til Klimaforandringer – fortid, nutid og fremtid