Topografi, geomorfologi og landskabselementer – Sammenhænge analyseret i GIS

Topografi, geomorfologi og landskabselementer – sammenhænge analyseret i GIS

Forløbet indledes med en forelæsning, der dels giver en introduktion til Geografiske Informations Systemer (GIS) og dels hvordan man ved hjælp af GIS kan analysere sammenhænge mellem topografi, geomorfologi og landskabselementer (45 min).

Efter forelæsningen fortsættes med praktiske øvelser (90 min) i et undervisningslokale med GIS-arbejdsstationer, hvor eleverne inddeles i grupper af 2 – 4 personer. Det praktiske forløb er sammensat af fem deløvelser, alle   med GIS programmet ArcGIS Pro som det primære værktøj. Efter den indledende undersøgelse af data går øvelsen over i en egentlig analyse af sammenhænge mellem topografi, jordbund og landskabselementer i et studieområde ved Rødding bakkeø, i Sønderjylland.

Analyserne i GIS omfatter zonering af højdemodel, geologiens og overjordens relation til landskabselementerne. Øvelsen afsluttes med en visualisering af studieområdet i 3D for at øge forståelsen af variation og sammenhænge i Danmarks landskab..

Forberedelse
Klassen kan med fordel have gennemgået grundlæggende faglitteratur om naturgeografi, specifikt glacialmorfologi og geomorfologi. Der er ingen krav om forberedelse eller kendskab til GIS.

Forslag til efterbehandling hjemme på gymnasiet
Under gymnasiebesøget gennemfører eleverne to øvelser, der med fordel kan fungere som en aflevering efterfølgende, da øvelserne indeholder grundlæggende overvejelser og analyser af dansk glacialmorfologi og geomorfologi i GIS

Dette foredrag kan tilpasses alle faglige niveauer.

Tilmelding
OBS: Skriv op til tre mulige alternative datoer for besøget på i bemærkningsfeltet.

ID: Ø56
60 minutter
Geovidenskab, Naturgeografi, Samfundsfag

Tilmelding til Topografi, geomorfologi og landskabselementer – Sammenhænge analyseret i GIS