Detektion af gener ved PCR i gensplejsede og ikke gensplejsede planter

Vi skal detektere gener i gensplejsede planter ved hjælp af gen-opformeringsteknikken Polymerase Chain Reaction (PCR).

Øvelsen giver eksempler på, hvordan planter kan ændres ved gensplejsning og nogle af de perspektiver bioteknologi har inden for landbrug, samspillet i naturen og forskning indenfor plantebiologi. Under det eksperimentelle arbejde detekterer vi nye gener i gensplejsede gåsemads planter ved brug af PCR.

Øvelsen er en blanding af korte forelæsninger og øvelser i laboratoriet. Da der er ventetid i det eksperimentelle arbejde, vil øvelser, forelæsninger og oplæg om Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultets uddannelser blive integreret. Hjemmeopgaven gennemgås i fællesskab. Fra 9.00 – 14.30 inkl. frokostpause (12:00-12:30) og oplæg om fakultetets uddannelser (11.30-12:00).

Forberedelse
Der vil blive sendt en begrænset mængde relevant læsemateriale, øvelsesvejledning samt en hjemmeopgave ud i forvejen.

Til Hjemmeopgaven i bioinformatik skal I søge informationer på specielle databaser om de to gener I arbejder med i øvelsen.

Forslag til litteratur

Nyttige links

Forudsætninger: Biologi B

Udbydes

Uge 16 2024

Mandag d. 15. april kl. 9:00-14:30
Tirsdag d. 16. april kl. 9:00-14:30
Onsdag d. 17. april kl. 9:00-14:30
Torsdag d. 18. april kl. 9:00-14:30
Fredag d. 19. april kl. 9:00-14:30

Tilmeldingen åbnede tirsdag den 5. marts kl. 13:30.
Tilmelding sker efter først til mølle-princippet. Vores biotekøvelse er sædvanligvis meget populær og fyldes som regel hurtigt op (inden for meget få minutter), og muligheden for tilmelding stopper herefter. Der kan være restpladser enkelte dage, som kan bruges af mindre hold.

Ser du ingen tider, skyldes det, at øvelsen er fuldt booket.

Vi beder om, at du udelukkende tilmelder din klasse, hvis I rent faktisk har mulighed for at komme på besøg her den ønskede dag.

Bliver øvelsen fuldt booket, er det er muligt at blive skrevet på venteliste ved at sende en mail med oplysninger om ønsket dag og antal elever til gymnasiebesoeg@science.ku.dk. Det er ikke muligt at blive skrevet op til øvelsen, før tilmeldingen åbner.

Tilmelding til Detektion af gener ved PCR i gensplejsede og ikke gensplejsede planter