Min fantastiske krop (1.-6. klasse) Skoleomvisning på Medicinsk Museion

Kom med på en omvisning om den fascinerende menneskekrop. Her vil I se, hvordan ser vi ud under huden og lære om, hvordan vores utrolige krop virker. Hvorfor har vi knogler, og hvordan fungerer et hjerte? Sammen undersøger vi kroppen, når vi går på opdagelse i udstillingen Det Indsamlede Menneske. Vi snakker om kroppens opbygning og dens funktioner – fra top til tå og fra yderst til inderst. Undervejs bruger vi vores egen krop aktivt til at forstå bl.a. blodkredsløb og åndedræt.

Under omvisningen samler eleverne klistermærker, som viser kroppens dele fra organer til celler.  Omvisningen slutter med at eleverne bygger deres egen klistermærke-krop. Her får de også mulighed for at tilføje det de mener mangler, eller det der er helt særligt ved dem. På den måde får eleverne viden om kroppens opbygning og funktioner, men der skabes også rum for samtaler om lighed og forskelligheder kroppe imellem. Hvad gør os til mennesker, og hvad gør os til lige præcis den, vi er.

Psst… Det kan være lidt vildt at se kroppen indeni, men i virkeligheden handler det jo bare om dig og mig.

Fagligt udbytte
Min fantastiske krop kan bidrage til undervisning i Natur/teknologi og til temaet Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab.
– Eleverne kan fortælle om kropsdelene på en model af menneskekroppen.
– Eleverne har viden om kroppens indre og ydre opbygning.
– Eleverne har viden om åndedræt og blodkredsløb.
– Eleverne kan samtale om egen sundhed og trivsel.
– Eleverne har viden om kroppes forskelligheder.

Skoleomvisningen varer 45 min.

Book din skoleomvisning

Skoleomvisninger for max. 30 personer tirsdag til fredag koster 750 DKK.
Kontakt os på museion-booking@sund.ku.dk eller tlf. 3532 3800 (mandag-fredag kl. 10-14).

Foto: Ewa Godlewska

Grundskole
1. klasse
- 6. klasse