Mars Roverens Farvekalibreringskort (Ud-på-Gym oplæg med Kemi og Nanoscience)

På Mars kører roveren Perseverance rundt på sit andet Mars-år, for at undersøge sten på overfladen for beviser på mikrobielt liv.

Curiosity har mange instrumenter med for at undersøge den røde planet, inklusive robotarm, en laser, et bor, analyseudstyr til sten og støv, mikrofoner og kameraer.

For at tage billeder med præcise farver og hvidbalance i fremmede miljøer som Mars kræver det et farvekort til kalibrering af kameraet, men hvordan holder man det rent i sandstorme?

I dette oplæg forklares et forskningsprojekt om kalibreringskortet og den relevante teori

Vibe Drostgaard

Tilmelding til Mars Roverens Farvekalibreringskort (Ud-på-Gym oplæg med Kemi og Nanoscience)