Komplekse tal og deres historie

Når matematikere møder umulige opgaver udvider de ofte deres univers så opgaven kan løses alligevel. For eksempel kan et større tal ikke trækkes fra et mindre inden for de positive tal. Derfor udvider vi taluniverset med de negative tal. På samme måde leder den umulige ligning x2+1=0 os til at indføre de komplekse tal. Disse tal har mange smukke egenskaber. Ikke alene har ligningen nu løsninger, men man kan vise, at enhver n’te grads ligning har n løsninger. I foredraget skal vi se på, hvordan man kan regne med disse nye tal og hvordan man kan repræsentere dem geometrisk. Til slut følges deres historie fra 1500-tallets tænkte størrelser via 1700-tallets formelle udtryk til 1800-tallets tal i en talplan.

Underviser
Professor emeritus Jesper Lützen

Klassen skal have hørt om polynomier.

Tilmelding til Komplekse tal og deres historie