FOKUS - Københavns Universitets brobygningsportal

Kemisk Katalyse og Power-to-X (Ud-på-Gym oplæg med Kemi og Nanoscience)

Nogle kemiske reaktioner er utroligt vigtige at få til at ske. For eksempel bliver en tredjedel af verdens befolkning fodret med mad der er groet på gødning fra Haber-Bosch processen. Katalysatorer hjælper os med at drive livsnødvendige reaktioner.

En god katalysator binder et intermediat og sænker energibarrierer for en reaktion. Tidligere har man brugt platin til alt, men nye høj-entropi-legering-katalysatorer har mulighed for at blive tilpasset perfekt til hver enkelt reaktion. Den grønne omstilling kræver mange nye katalysatorer for at optimere teknologier som Power-to-X.

I dette oplæg forklarer Rasmine principperne bag kemisk katalyse og Power-to-X.

Stikord: Arrhenius, elektrolyse, katalyse, reaktionsbarrierer, bindingsenergier, modellering

Praktisk information:

Dette oplæg er en del af Kemi og Nanosciences Ud-på-gym ordning, som er en samling af 6 forskellige oplæg rettet mod gymnasieklasser i kemi eller fysik. Vi vil gerne ud og møde en masse gymnasieelever og vise dem, hvor vigtig den tørre teori de lærer i timerne er i moderne forskning! Vi besøger derfor meget gerne din gymnasieklasse ude på gymnasiet, eventuelt med besøg i flere klasser på samme dag!

Oplæggene varer 45 minutter (svarende til ét modul), og dækker hovedsageligt gymnasiepensum og et forskningsprojekt, som hviler på den teori, som lige er blevet forklaret. Formålet er at støtte undervisningen i gymnasiepensum og vise, at den teori de lærer er interessant og vigtig for forskning lige nu.

I stikord ser oplæggene sådan ud:

• Personlig historie (Vej igennem uddannelsessystemet) (1 min)
  • Emnets relevans for menneskeheden (2 min)
  • Teori fra gymnasiefag som bruges i emnet (20 min)
  • Vinkel til eget projekt om emnet (12 min)
  • Spørgsmål (10 min)

Vibe Drostgaard

Tilmelding til Kemisk Katalyse og Power-to-X (Ud-på-Gym oplæg med Kemi og Nanoscience)