Hvorfor – Hvorfor ikke – GMO og forbrugsvarer?

Forudsætninger: Biologi A. Kendskab til genteknologiteknikker. Vi forventer, at eleverne deltager aktivt og stiller spørgsmål til foredragsholderne.

Første del af besøget er et diskussionsoplæg om risici, etik og brugen af Crispr teknologien i planteforædling. Eksempler fra litteraturen vil blive gennemgået. Følgende spørgsmål vil blive adresseret: Er det farligt at spise Crispr-forædlede afgrøder? Kan Crispr-forædlede planter påvirke økosystemerne? Hvordan gennemskuer man, om et argument bygger på et faktum eller en fiks idé?

I anden del af besøget vil eksempel fra egen forskning blive gennemgået. Specifikt omtales fjernelse af giftige stoffer fra sennepsplantens frøkage og dettes betydning for at udvikle den tørke-resistente sennepsplante til en afgrøde, som vil kunne klare klimaforandringerne, og have potentiale til at erstatte rapsplanten. Dette omfatter nye forædlingsteknikker f.eks. Crispr-Cas9 mm. Hvordan identificerer forskerne funktionen af et gen? Hvordan sættes genet ind i plantens arvemasse (f.eks.  Agrobakterium-medieret transformation), og hvordan selekteres og evalueres de planter, som har fået indsat et gen.

Vælger I dette foredrag, får I automatisk et oplæg om SCIENCEs uddannelser.

Materiale til forberedelse:

Biologi i udvikling – B niveau.

Forfattere:Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen, Paul Paludan-Müller

Tilmelding til Hvorfor – Hvorfor ikke – GMO og forbrugsvarer?