Forudsætninger: Biologi A. Kendskab til genteknologiteknikker. Vi forventer, at eleverne deltager aktivt og stiller spørgsmål til foredragsholderne.
Jeg vil gerne skifte eksisterende tekst ud med nedenstående:
Første del af besøget er et diskussionsoplæg om risici, etik og brugen af Crispr teknologien i planteforædling. Eksempler fra litteraturen vil blive gennemgået. Følgende spørgsmål vil blive adresseret: Er det farligt at spise Crispr-forædlede afgrøder? Kan Crispr-forædlede planter påvirke økosystemerne? Hvordan gennemskuer man, om et argument bygger på et faktum eller en fiks idé?
I anden del af besøget vil eksempel fra egen forskning blive gennemgået. Specifikt omtales fjernelse af giftige stoffer fra sennepsplantens frøkage og dettes betydning for at udvikle den tørke-resistente sennepsplante til en afgrøde, som vil kunne klare klimaforandringerne, og have potentiale til at erstatte rapsplanten. Dette omfatter nye forædlingsteknikker f.eks. Crispr-Cas9 mm. Hvordan identificerer forskerne funktionen af et gen? Hvordan sættes genet ind i plantens arvemasse (f.eks. Agrobakterium-medieret transformation), og hvordan selekteres og evalueres de planter, som har fået indsat et gen.
Vælger I dette foredrag, får I automatisk et oplæg om SCIENCEs uddannelser.
Materiale til forberedelse:
Biologi i udvikling – B niveau.
Forfattere:Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen, Paul Paludan-Müller
https://www.nucleus.dk/boeger/trykte-boeger/biologi-i-udvikling-22-detaljer