Fra blæst til bits
Et forløb til udskolingen der udvikler elevernes teknologiforståelse
I dag er kodning et af de vigtigste sprog i verden, men kun 3% kan forstå det. Vi vil med dette forløb give eleverne en intuitiv forståelse for programmering ved brug af artefakter. Hertil bruger vi vindmøllen som en model til at vise, hvordan programmering kan kobles til den virkelige verden.
Besøget
Når vi kommer på besøg på jeres skole, bliver du mødt af to formidlere, som vil være sammen din klasse igennem hele forløbet, der varer 2,5 time (inkl. pauser). I forløbet vil eleverne ved hjælp af Micro:bits få hands-on erfaring med blokkodning og få kendskab til begreber som inputs, outputs og betingelser.
På baggrund af dette skal eleverne selv prøve at kode en simuleret vindmølle, som genererer strøm fra blæst. Der vil være fokus på, at eleverne selv skal prøve sig frem med at justere koden og udforske mulighederne i programmering.
Derudover får eleverne en intuitiv forståelse for kodning gennem pseudo- og blokkodning samt en mulighed for at forlænge dette til mere formelt kodesprog som fx Python.
Under forløbet beskæftiger eleverne sig med faglige elementer:
- Teknologiforståelse
- Micro:bits
- Pseudokode
- Blokkodning
- Betingelser
- Inputs og outputs
- Komponenter
Forberedelse
VIGTIGT: Dette forløb kræver computere, og når vi besøger jer ude på jeres skole, forventer vi, at eleverne har adgang til computere, der kan tilgå internettet. Der skal ikke installeres nogle programmer.
Vi tager os selvfølgelig af undervisningen, men vi forventer også, at du som lærer er til stede under hele forløbet og hjælper vores formidlere med at holde ro i klassen.
Forberedelsesmateriale til forløbet er stadig under udarbejdelse.
Tilmeld din klasse her
Indtast din skoleadresse for at starte bookingen

