Materialer på atomar skala

Kig omkring dig – hvor end du er i den moderne verden, er du omgivet af materialer. Det er byggematerialer, som stål og cement, forskellige former for plastik, men også nye, avancerede materialer som dem i batteriet i din smartphone, eller i solcellerne på taget. Indtil det 20. århundrede kom de vigtigste materialer i menneskets hverdag fra naturen, fx træ og bomuld. Det har ændret sig over de sidste 100 år: Med ny forståelse for kemi er vi blevet i stand til at fremstille avancerede materialer med helt nye egenskaber, som har været afgørende for udviklingen af vores moderne samfund. Med nanovidenskaben har vi de sidste 20 år fået endnu flere metoder, som gør det muligt at designe materialer med nye egenskaber til brug i fx intelligente vinduer eller trykfølsomme skærme til din telefon.

Som materialekemikere udvikler vi avancerede materialer, som bl.a. er med til at løse verdens udfordringer i vedvarende energi. Egenskaber af et materiale,  hvad end det er stål, træ eller avancerede elektroniske materialer, afhænger af, hvordan atomerne i det sidder sammen. Når vi skal udvikle forbedrede materialer til f.eks. Li-ion batterier eller solceller, er det derfor vigtigt at studere den indre stuktur i materialer. Til at undersøge dette bruger vi røntgendiffraktion, hvor vi benytter røntgenstråler fra synkrotroner; store partikelacceleratorer, som kan udsende stråling, der gør os i stand til at bestemme helt præcist, hvor atomerne sidder. I foredraget snakker vi om dette og meget mere – hvad er fx sammenhængen mellem atomernes placering i et Li-ion batteri, og hvor længe din iPhone kan holde strøm?

Vælger du dette foredrag, får klassen automatisk et oplæg om SCIENCEs uddannelser (30 min)

Udbydes

Fra februar 2024

ID: F148