Differential- og integralregningens historie

Det siges normalt, at Newton og Leibniz opfandt differential- og integralregningen. Mange af deres forgængere i 1600-tallet fx Fermat, Descartes, Pascal og Wallis foregreb dog flere af de centrale idéer.

I foredraget skal vi se på nogle af de tidligere areal-, tangent- og max-min-metoder, før vi vender blikket mod Newton og Leibniz’ metoder. Afslutningsvis vil vi give en kort gennemgang af den efterfølgende udvikling af differentialregningens grundlag.

Underviser
Professor emeritus Jesper Lützen

Forslag til efterbehandling hjemme på gymnasiet
En opgave om L’Hospitals behandling af differentialregningen kan tilsendes eller behandles i forbindelse med foredraget.

Litteraturforslag til projekter og opgaver
Jens Lund: Tangentbestemmelse historisk set, Matematiklærerforeningen, 2011. ISBN: 8790996461, 9788790996468

Varighed: 1,5 time

Dette foredrag kan tilpasses alle faglige niveauer.

Tilmelding til Differential- og integralregningens historie