Cirklens kvadratur, vinklens tredeling og terningens fordobling

Kom med på en matematisk cruise over Middelhavet når vi kigger nærmere på, hvordan egypterne, grækerne og araberne søgte at løse problemerne med cirklens kvadratur, vinklens tredeling og terningens fordobling.

Cirklens kvadratur, vinklens tredeling og terningens fordobling stod i århundreder centralt i matematikken. Problemerne blev formuleret inden for den græske geometri, men deres uløselighed med passer og lineal blev først vist i 1800-tallet med algebraiske og analytiske metoder. I dette foredrag skal vi bl.a. se på egypternes bestemmelse af cirkelarealet, græske løsninger på de tre problemer (med andre midler end passer og lineal), arabernes opstilling af tredjegradsligningen svarende til tredelingsproblemet, løsning af tredjegradsligningen i renæssancen og en antydning af uløselighedsbeviserne.

Underviser
Professor emeritus Jesper Lützen

Forslag til litteratur og projekter (efter foredraget)
Jesper Lützen: Cirklens kvadratur, vinklens tredeling og terningernes fordobling: fra oldtidens geometri til moderne algebra, Systime, 1985. ISBN: 8773513458, 9788773513453. Der kan arbejdes med opgaver i denne bog.

Varighed 1,5 time

Dette foredrag kan tilpasses alle faglige niveauer. Det vil dog være en fordel med lidt kendskab til geometriske konstruktioner med passer og lineal – men ikke nødvedigt.

Tilmelding til Cirklens kvadratur, vinklens tredeling og terningens fordobling