FOKUS - Københavns Universitets brobygningsportal

Evolution – seksuel selektion

Evolution – seksuel selektion

Vi diskuterer hvad begrebet evolution indebærer og hvilke mekanismer, der har indflydelse på udviklingen af levende væsner.

Eleverne får en unik mulighed for at føle og sammenligne ægte kranier og knogler fra forskellige dyr. Ved at sammenligne udviklingen af forskellige skeletdele vil eleverne opdage, at der ikke er så stor forskel på mennesket og andre hvirveldyrs skeletter. Her diskuteres desuden, hvordan tilpasninger til forskellige miljøer kan ses på knoglerne.

 

Inden besøget

Når Skoletjenesten besøger jeres skole, overtager vores studerende undervisningen for et par timer.
For at undervisningen ikke bare skal blive et show, men kan integreres i den øvrige undervisning, er det vigtigt at de implicerede lærere er opmærksomme på:

  • At en lærer er til stede under undervisningen
  • At lærerne har gennemgået nogle grundbegreber om emnet, se forberedelsesmateriale
  • At lærerne sørger for, at de nødvendige materialer er fremskaffet, i dette tilfælde: Tavle, kridt og lærred til powerpoint
  • At eleverne har navneskilte på for at lette kommunikationen
  • At lærerne sørger for at holde styr på klassen under besøget
  • At lærerne efter besøget udfylder det elektroniske evalueringsskema
  • At lærerne i øvrigt meget gerne må deltage aktivt under gruppearbejde

Hent forberedelsesmateriale til mellemtrinnet her. 

Hent forberedelsesmateriale til udskolingen her. 

 

Besøget

Under besøgene inddrager vi eleverne så meget som muligt via forsøg, lege og diskussioner. Det vigtigste ved besøgene er, at eleverne har det sjovt, og selv får “fingrene i suppen”.

Vi kommer ofte med emner som er nye for eleverne, og vi giver os derfor tid til at gennemgå de bagvedliggende teorier for emnet. Vi lægger vægt på, at besøgene ikke er shows, men at eleverne udfordres fagligt i løbet af dagen.

Forløbet om evolution vil overordnet komme igennem følgende emner:

  • Introduktion til biologi
  • Jordens rejse igennem tiden
  • Livets udvikling: fra encellede til flercellede dyr
  • Fra vand til land
  • Primaternes oprindelse
  • Knogleøvelse

Følgende praktiske forsøg vil blive gennemgået:

Knogleøvelse: Eleverne får mulighed for at se og mærke forskellige knogler fra forskellige dyr.

 

Efter besøget

Vi stræber efter, at den enkelte elev fagligt får en masse ud af besøget og samtidig at de bliver introduceret til en anden side af biologiens verden. Vi håber at elevernes interesse for netop denne gren af naturvidenskab øges.

Efter besøget opfordrer vi derfor at du som lærer vil hjælpe elever med at finde yderligere inspirerende materiale, hvis en elev viser interesse.

Husk at udfylde det elektroniske mailudsendte evalueringsskema. Din mening er vigtigt for os, så vi kan gøre vores tilbud endnu bedre.

90

bil
cykel
Indlæser ...
Indlæser ...

Praktisk info

Cirkus Naturligvis (På din skole)
90 minutter
Grundskole
4. klasse
- 10. klasse
Biologi, Naturfag, Natur/teknik, Natur/teknologi
logo footer

KØBENHAVNS UNIVERSITET
Fokus.ku.dk er en del af Københavns Universitet.

WEB
Om websitet
Cookies og privatlivspolitik
Tilgængelighed

Kontakt

Henvendelser vedrørende de enkelte aktiviteter skal rettes til arrangøren af den pågældende aktivitet.

Science Skoletjeneste
logo footer

Tilmelding til Evolution – seksuel selektion

Hvem skal du i kontakt med?

Drejer din henvendelse sig om din booking, besøg, aflysninger eller ændringer og tilbud, så kig i bunden af det konkrete tilbuds side for kontaktoplysninger.

Drejer din henvendelse sig om systemet fokus.ku.dk eller tekniske problemer, så skriv til os på fokussupport@adm.ku.dk