FOKUS - Københavns Universitets brobygningsportal

Danmark rundt på cykel – et forløb i kombinatorik

Danmark rundt på cykel – et forløb i kombinatorik

Introduktion

Hvor mange måder er det muligt at bygge en cykel på, hvis man har et bestemt antal dele, og hvor mange forskellige måder kan man kombinere en lås? Hvordan kan man (næsten) altid sikre sig selv sejren i diverse spil? Livet er fyldt med mange svære spørgsmål, og kombinatorik spiller en meget større rolle for vores hverdag end man tror. Den gemmer sig i alt fra kodning til statistik og sandsynlighed. I dette forløb introducerer vi kombinatorik på en sjov og lærerig måde, hvor alle kan følge med.

 

Fagligt fokus

I dette forløb får eleverne mulighed for at eksperimentere og undersøge elementer inden for kombinatorik. Målet med forløbet er, at eleverne får en introduktion til kombinatorik og bliver fortrolige med begreber såsom tælletræer. Forløbet er derfor oplagt at have i starten af et længere forløb med sandsynlighed og statistik.

Foruden dette vil forløbet også introducere en ny gren af matematikken, og dermed lægge fokus på, hvor alsidigt matematik er som felt. Dette skal motivere eleverne til en fremtidig glæde for det matematiske.

 

Besøget

Når vi kommer på besøg på jeres skole, bliver du mødt af to formidlere, som vil være sammen din klasse igennem hele forløbet. Forløbet varer 2,5 time (inkl. Pauser) og er overordnet delt op i tre dele, hvor eleverne primært arbejder i grupper og undersøger nogle spørgsmål om kombinatorik, hvor de til sidst skal spille et spil, hvor de skal bruge viden om kombinatorik.

 

Inden besøget

For at klassen får mest muligt ud af besøget, forventes det, at forberedelsesmaterialet er gennemgået i klassen.

Det er vigtigt, at de involverede lærere er opmærksomme på:

  • At en lærer er til stede under hele undervisningen.
  • At lærerne på forhånd har inddelt eleverne i maks. 10 grupper af 2-3 elever.
  • At lærerne sørger for, at de nødvendige materialer er fremskaffet eller til stede. I dette tilfælde gælder det: projektor og lærred til projektor.
  • At lærerne i øvrigt meget gerne må deltage aktivt under gruppearbejdet.

 

Efter besøget

Vi tilstræber os efter, at hver elev bliver udfordret fagligt og introduceret til nogle af kerneområderne inden for natur og teknologi. Vi håber også, at du som lærer vil hjælpe elever med at finde yderligere inspirerende materiale, hvis en elev viser interesse.

Husk at udfylde det elektroniske mailudsendte evalueringsskema. Din mening er vigtig for os, så vi kan gøre vores tilbud endnu bedre.

150

bil
cykel
Indlæser ...
Indlæser ...

Praktisk info

Cirkus Naturligvis (På din skole)
150 minutter
Grundskole
4. klasse
- 6. klasse
Matematik, Naturfag, Natur/teknik, Natur/teknologi
logo footer

KØBENHAVNS UNIVERSITET
Fokus.ku.dk er en del af Københavns Universitet.

WEB
Om websitet
Cookies og privatlivspolitik
Tilgængelighed

Kontakt

Henvendelser vedrørende de enkelte aktiviteter skal rettes til arrangøren af den pågældende aktivitet.

Science Skoletjeneste
logo footer

Tilmelding til Danmark rundt på cykel – et forløb i kombinatorik

Hvem skal du i kontakt med?

Drejer din henvendelse sig om din booking, besøg, aflysninger eller ændringer og tilbud, så kig i bunden af det konkrete tilbuds side for kontaktoplysninger.

Drejer din henvendelse sig om systemet fokus.ku.dk eller tekniske problemer, så skriv til os på fokussupport@adm.ku.dk