Rollespil om Brexit til gymnasier – Bordering Brexit
Den 23. juni 2016 stemte briterne sig ud af EU og satte dermed gang i en lang forhandlingsproces. Men hvordan fungerer forhandlingerne omkring skilsmissen fra EU – og ikke mindst forhandlingerne om en ny fælles handelsaftale?
Formål
Formålet med rollespillet er at give eleverne indsigt i:
- Processen omkring Storbritanniens udtrædelse af EU
- Hvordan EU’s toldunion og indre marked fungerer
- Hvordan følsomme landegrænser tillægges politisk, social og religiøs betydning
- Brugen af engelsk i forhold til politik, økonomi og forhandling
Spillet giver eleverne en detaljeret forståelse af international politik og de politiske dynamikker omkring politiske forhandlinger. Eleverne engageres i realistiske problemer og forhandlinger i EU og skal deri søge løsninger og fremlægge faglige analyser af deres løsninger. Spillet vil derudover give eleverne indsigt i grænseproblematikken mellem Irland, dvs. EU, og Storbritannien i et område af verden, hvor grænserne før Brexit var åbne og dermed lette at bevæge sig over.
Om undervisningsmaterialet
Undervisningmaterialet indeholder:
- Lærervejledning
- PowerPoint til spillederen m. forslag til struktur, opgaver m.m.
- Rollekort, draft agreements m.m.
Hvem kan spille?
Grundet spillets geografiske fokusområde, historiske dimensioner og sprogbrug, kan spillet anvendes tværfagligt i fagene:
- samfundsfag
- engelsk
- historie
Da spillet foregår på engelsk og behandler avancerede samfundsfaglige problemstillinger, anbefaler vi at deltagerne går i gymnasiet og har studieretningen Engelsk A-Samfundsfag A.
Derudover anbefaler vi at man forbereder et introduktionsforløb om Brexit-processen og det historiske forhold mellem Irland og Storbritannien forud for spildagen for at sikre optimalt udbytte.
Hent materialet
Materialet kan hentes gratis på Demokrati i Europa Oplysningsforbundets (DEO) hjemmeside.
https://undervisning.deo.dk/rollespil/rollespil-the-border-of-brexit/
Hvem har udviklet spillet?
Spillet er udviklet i et samarbejde mellem forsker Sara Dybris McQuaid fra Københavns Universitet og DEO med støtte fra Europa-Nævnets Pulje C.