Sociale medier og kunstig intelligens – hent gratis undervisningsmateriale
Projektet Dataekspeditioner ved Datalogisk Institut, Københavns Universitet har i samarbejde med gymnasielærere udviklet informatikinspirerede undervisningsforløb til ungdomsuddannelserne, der tager udgangspunkt i virkelige problemstillinger og programmering, interaktionsdesign og modellering. Med undervisningsforløbet
kan du bruge de nyeste metoder om dataforståelse i din undervisning.
Læs mere, og find undervisningsmaterialet her
Om undervisningsforløbet
Hvordan kan vi tale om en fælles virkelighed på sociale medier, hvordan opfatter vi den, og hvordan passer vi på hinanden? I alt socialt liv er menneske og maskine i dag tæt forbundne. Man kan tale om et digitalt vilkår for os mennesker, som styrer, hvordan vi forbinder os med hinanden, og som har meget mere magt over vores hverdag, end vi ved.
Forløbet omhandler emnet sociale medier og virkelighedsopfattelser og belyser dette ved at gå på tværs af fagets tre perspektiver, medier, sprog og litteratur. Danskfagligt vil forløbet besvare spørgsmål som:
- Hvordan kommunikerer vi på sociale medier, og hvad betyder det for vores forståelse os selv og hinanden?
- Hvilken magt har det digitale over os på grund af algoritmer og big data?
- Hvordan taler vi respektfuldt sammen?
- Kan vi få et stærkere herredømme over vores liv på de sociale medier som individer og fællesskab?
Formålet med forløbet er at vise sammenhænge mellem maskine og menneske og den betydning, som dette får i borgeres brug af sociale medier. Det kan udføres i regi af læreplanerne for dansk A på de gymnasiale uddannelser.