Markedsspillet – hent gratis undervisningsmateriale
Projektet Dataekspeditioner ved Datalogisk Institut, Københavns Universitet har i samarbejde med gymnasielærere udviklet informatikinspirerede undervisningsforløb til ungdomsuddannelserne, der tager udgangspunkt i virkelige problemstillinger. Med forløbene kan du tilgodese lærerplanernes krav om brug af data og digitale værktøjer.
Læs mere, og find undervisningsmaterialet her
Om undervisningsforløbet
Markedsspillet og det tilhørende materiale er udviklet som en introduktion til emnet mikroøkonomi. Målet er at give et indblik i, hvordan man navigerer på et marked, og hvordan den enkeltes adfærd på markedet og markedets samlede adfærd kan forklares ved hjælp af økonomisk teori.
Gennem en hands-on tilgang vil deltagerne få erfaring med vigtige begreber som:
- Kartel, monopol og konkurrence
- Udbud og efterspørgsel
- Markedsmekanisme og prisdannelse
Dette vil blandt andet ske gennem et lille spil kaldet Markedsspillet, hvor deltagerne vil få lov til at spille rollen som en producent, der skal træffe beslutninger for deres egen virksomhed. De skal med andre ord prøve at opleve markedet, som det ser ud fra den enkelte producents perspektiv.