FOKUS - Københavns Universitets brobygningsportal

ONLINEFORLØB: DNA og mikrobiologi for begyndere

ONLINEFORLØB: DNA og mikrobiologi for begyndere

I dette forløb dykker vi ned i, hvad vi kan lære om DNA og mikrobiologi i den mad vi spiser. Det sker gennem 3 delforløb af hver 1,5 time. De 3 delforløb kan tages i rækkefølge som et sammenhængene forløb, men de kan også tages hver for sig som enkelte moduler.

I lærermaterialet finder du praktisk info om de enkelte delforløb samt materialeliste over, hvilke materialer dine elever skal have klar på dagen.


OBS: Når du booker forløbet bedes du skrive i kommentarfeltet i bookingen, hvilket delforløb du ønsker.


De 3 delforløb er:

 

1. DNA: hvor meget ligner du en banan?

Download lærermateriale til “DNA: hvor meget ligner du en banan?” her

I dette online forløb ser vi nærmere på det molekyle der indeholder opskriften på alle levende væsner; DNA. I forløbet skal vi bl.a. snakke om hvor DNA findes, hvor det kommer fra, DNA’ets opbygning og hvordan DNA kan bestemme vores udseende. Eleverne skal i et forsøg oprense og undersøge DNA fra deres egne celler og fra banan-celler, og vi stiller spørgsmålet; hvad vi har til fælles med bananer? Forløbet giver eleverne indblik i menneskers slægtskab til forskellige grupper af levende organismer, samt forståelse af hvordan livet har udviklet sig over tid.

VIGTIGT! I lærermaterialet findes en liste over ting eleverne skal bruge til webinaret. Det er vigtigt at alle elever har skaffet/har adgang til disse materialer for at de kan gennemføre forsøgsdelen af webinaret.

 

2. Mikroorganismer i maden

Download lærermateriale til “Mikroorganismer i maden” her

Hvorfor hæver brødet? Hvorfor smager yoghurt surt? Hvorfor er der alkohol i øl? Svaret på alle disse spørgsmål er…. Svampe og bakterier!

I dette online forløb undersøger vi, hvordan mikroorganismer har betydning for produktionen af vores fødevarer. Eleverne skal selv puste en ballon op med gær og vi skal snakke om, hvad en mikroorganisme er og hvordan deres måde at leve på kan udnyttes i køkkenet. Målet er først og fremmest at blive klogere på de utrolige mikroorganismer og den mad vi spiser, men forhåbentligt kan vi også vise eleverne at naturvidenskaben er en del af deres hverdag og måske inspirere dem til selv at gå i køkkenet og eksperimentere med forskellige projekter!

 

3. pH og syltning

Download lærermateriale til “pH og syltning” her

I dette online forløb ser vi nærmere på mikroorganismernes rolle i køkkenet, hvor vi blandt andet fortæller om princippet bag pH-skalaen, og dens betydning i processen syltning. Eleverne skal lave deres egen pH-indikator ud fra rødkål, og måle pH på forskellige madvarer. Rødkål er en meget unik grøntsag, som på grund af sit særlige farvestof skifter farve når det har kontakt med noget surt eller basisk, og dermed kan indikere en pH-værdi. Formålet med dette forløb er at få eleverne til at få en bedre forståelse for biologien i køkkenet, og selv visualiserer hvor store pH-forskelle der kan være i madvarer.

Praktisk info

Show
logo footer

KØBENHAVNS UNIVERSITET
Fokus.ku.dk er en del af Københavns Universitet.

WEB
Om websitet
Cookies og privatlivspolitik
Tilgængelighed

Kontakt

Henvendelser vedrørende de enkelte aktiviteter skal rettes til arrangøren af den pågældende aktivitet.

Science Skoletjeneste
skoletjenesten@science.ku.dk
logo footer

Tilmelding til ONLINEFORLØB: DNA og mikrobiologi for begyndere

Fokus.ku.dk kræver en moderne browser for at blive vist korrekt og ikke Internet Explorer, som du tilgår siden med. Vi anbefaler, at du fx installerer og bruger Chrome i stedet.