Tilbud til gymnasiet og grundskolen

Det får du:

Du udtager selv prøver af autentiske arkæologiske museumsgenstande, som du efterfølgende bearbejder og forbereder til analyse med massespektrometri til artsbestemmelse. Endelig bearbejder du data fra dit eget laboratoriearbejde og får adgang til at inddrage data fra hele projektet til din SRP.

Du får praktisk erfaring med en række metoder og teknikker:

• Morfologisk artsbestemmelse
  • Genstandshåndtering og prøveudtagning
  • Forberedelse af prøver til massespektrometri
  • Oprensning af peptider ved søjlekromatografi
  • Databearbejdning

Praktisk:

Du får sammen med en lille håndfuld andre elever eksklusivt adgang til laboratoriet sammen med projektets tværfaglige team, som guider dig igennem arbejdet.

Program:

• Introduktion til projektet og det tværfaglige forskningsfelt
  • Prøveudtagning, morfologisk artsbestemmelse og dokumentation
  • Planlægning af detaljer for laboratoriearbejdet
  • Forberedelse af prøver til massespektrometri – herunder enzymatisk behandling og oprensning med søjlekromatografi
  • Introduktion til bioinformatisk databehandling af massespektrometri-data
  • Refleksion, plan for videre arbejde, materialepakke og spørgsmål

Fag:

Biologi, bioteknologi og kemi sammen med historie, dansk, fysik eller samfundsfag.

Biologi, Bioteknologi, Dansk, Fysik, Historie, Kemi, Samfundsfag

Next Generation Lab

Tilmelding til Lav din SRP i Next Generation Lab: Gå på jagt efter fortidens fingeraftryk – 1 dag