FOKUS - Københavns Universitets brobygningsportal

Studerende for en dag: jura

Vil du dykke ned i retssystemet, hvordan love bliver til, hvordan de anvendes og fortolkes i praksis? Som studerende for en dag får du lov til at afprøve jurastudiet, inden du beslutter dig for at søge ind. Her kan du blive klogere på, om du kan se dig selv på uddannelsen, og om undervisningen og studiemiljøet er noget for dig.

Som studerende for en dag følges du med en studerende fra uddannelsen, som tager dig med til undervisning. I løbet dagen har du mulighed for at stille spørgsmål om alt det praktiske, det faglige og om at læse på universitetet, fx

• Hvilke typer undervisning er der på uddannelsen?
  • Hvor mange timer læser du om ugen?
  • Hvor mange af bøgerne er på engelsk?

Den studerende har selv været, hvor du er nu, og kan også svare på spørgsmål om det sociale liv på universitetet og meget andet, fx

• Er det let at få nye venner på uni?
  • Har du tid til også at have fritidsinteresser eller fritidsjob?

Det lyder spændende! Hvor kan jeg læse mere?

Du kan læse mere om jurauddannelsen her, hvor du blandt andet kan blive klogere på uddannelsens opbygning, karrieremuligheder og studieliv. Du kan også tage et uddannelsestjek for at undersøge om uddannelsen er noget for dig.

Hvornår kan jeg blive Studerende for en dag?

Der er åbent for besøg i oktober og november og igen i marts, april og maj. Uden for disse måneder er der undervisningsfri eller eksamener, og det er derfor ikke muligt at komme på besøg.

Hvordan fungerer det?

Når du har udfyldt tilmeldingsskemaet, bliver du matchet med en studerende, som kontakter dig, og I finder i fællesskab frem til en dato, som passer både dig og den studerende.

Tilmelding fungerer efter ‘først-til-mølle’.

Studerende for en dag - Jura

Tilmelding til Studerende for en dag: jura