Tycho Brahe, Kepler og Newton: Den moderne fysiks fødsel

Tycho Brahe (1546-1601), som var dansk adelsmand, betragtes som den moderne astronomis fader.

Selvom Tycho Brahe var en religiøs mand, mente han at naturens virkemåde måtte afgøres gennem observation, og Uranienborg på Hven var datidens verdenscenter for videnskab. Hans meget omhyggelige og præcise optegnelser af planeterne førte til, at hans assistent Johannes Kepler kunne opstille sine 3 love om planeternes elliptiske baner.

Keplers love blev grundlaget for Newtons opdagelse af tyngdeloven og hans bevægelseslove, som er grundlaget for den moderne verdens teknologi, som vi kender den. Ved hjælp af Keplers love kunne Newton bestemme at Månen og et æble, som falder til jorden, er påvirket af nøjagtigt samme tyngdepåvirkning fra Jorden. Han kunne dermed forene to vidt forskellige fænomener i en fælles fysisk lov.

60 minutter eller 2 gange 45 minutter + 15 minutters pause

Tilmeldingen til gymnasiebesøg på SCIENCE er lukket for sommeren. Vi åbner igen i slutningen af august for besøg fra første del af september. Vi bruger tiden på at opdatere vores foredrag og øvelser, og det er muligt, at ikke alle tilbud er med næste studieår, ligesom der kan komme nye til. Vi sender besked ud med vores nyhedsmail, når tilmeldingen åbner igen. Du kan tilmelde dig nyhedsmailen her

Tilmelding til Tycho Brahe, Kepler og Newton: Den moderne fysiks fødsel

The preselected service for shortcode is not available anymore. Please check your shortcode settings.