fokus.ku.dk

Tilbud til gymnasiet og grundskolen

Plantedesign på speed

Plantedesign på speed

Forskning i vores madvaner peger på, at der stadig er lang vej til, at de grønne proteiner kommer til at dominere over bøffer og kyllingebryst. En af årsagerne er, at der ikke er planteproteiner nok, som kan konkurrere med smagen af kød. For at dette skal ændres, kræver det nye afgrøder på markerne, der også kan levere den smagsoplevelse, vi forbrugere efterspørger. Eleverne vil undersøge, simulere og spille sig frem til, hvordan man designer perfekte bæredygtige planteafgrøder til et klima under forandring og med masser af velsmagende proteiner.

Fagligt fokus

Forløbet har sin primære forankring i biologi og lidt i geografi. De nye planteproteiner er temaet for den aktivitet, som vi tilbyder i Cirkus Naturligvis på Frederiksberg Campus. Her vil eleverne dykke ned undersøgelser af planternes biologi og forædling.

Amarant der blomstrer.
Amarant der blomstrer.

Besøget

Når klassen kommer på besøg i Cirkus Naturligvis lokaler på Frederiksberg Campus vil I blive mødt af to formidlere, som vil være sammen med jer igennem hele forløbet.

Efter introduktion og velkomst starter vi op med afsæt i den forberedelse, eleverne har arbejdet med inden besøget. På den måde vil vi kunne allokere langt mere tid til undersøgelser og eksperimenter i laboratorierne.

Eleverne vil i løbet af aktiviteten kunne:

  1. Undersøge forskellige egenskaber hos forskellige afgrødeplanter med og uden bakterierodknolde. Her kan eleverne vælge at fokusere på rødder eller blade og blomster/frø.
  2. Spille brætspil, hvor man vinder ved at fremavle nye plantesorter til det nordiske spisekammer. Desuden kan de booste deres vinderchancer ved at arbejde med digital simulation af vækstprocessen i et virtuelt drivhus.
  3. Arbejde med genetisk forædling af planter i digitale simulationer med fokus på både fænotype og genotypekaraktertræk.
  4. Orientere sig i forskellige dyrkningsmetoder, der kan øge væksthastigheden hos laboratorieplanter, fx væksthus, klimakamre mm..

Begreber:

  • Genotype
  • Fænotype
  • Bæredygtig udvikling
  • Ressourceforbrug
  • Gødning
  • Pesticider
  • Antinæringsstoffer
  • plantebiologi

Elevforberedelse

Som forberedelse til besøget anbefaler vi, at eleverne ser denne lille introfilm sammen eller mindre grupper.

Kate nævner i starten af filmen, at vi får det meste af vores plantebaserede næring fra relativt få afgrøder. Udover de nævnte, hvor mange kan eleverne så selv komme på, og hvor mange af dem dyrkes så på vores egne breddegrader?

Det er også en mulighed at arbejde med at reflektere over, hvor mange begreber de stødte på, og få lavet deres egen liste med forklaringer.

 

Praktisk info

150 minutter
Grundskole
8. klasse
- 10. klasse
Biologi, Geografi, Naturfag
logo footer

KØBENHAVNS UNIVERSITET
Fokus.ku.dk er en del af Københavns Universitet.

WEB
Om websitet
Cookies og privatlivspolitik
Tilgængelighed

Kontakt

Henvendelser vedrørende de enkelte aktiviteter skal rettes til arrangøren af den pågældende aktivitet.

Science Skoletjeneste
logo footer

Tilmelding til Plantedesign på speed

Indlæser ...

Hvem skal du i kontakt med?

Drejer din henvendelse sig om din booking, besøg, aflysninger eller ændringer og tilbud, så kig i bunden af det konkrete tilbuds side for kontaktoplysninger.

Drejer din henvendelse sig om systemet fokus.ku.dk eller tekniske problemer, så skriv til os på fokussupport@adm.ku.dk