Tilbud til gymnasiet og grundskolen

Hvad er bæredygtig produktivitet og hvordan kan vi måle det?

Verdens landbrug står over for mange udfordringer og dilemmaer. På den ene side skal landbruget producere en tilstrækkelig mængde sunde fødevarer til en voksende verdensbefolkning, samt forsyne industrien med biobaserede ‘grønne’ råvarer. Men på den anden side skal landbruget være miljømæssigt bæredygtigt og bidrage til en sund og varieret natur.

Siden landbrugets opfindelse for omkring 12.000 år siden, har vi mennesker altid forsøgt at forbedre landbrugsproduktionen så vi får større outputmængder (fx. hvede, roer, mælk) ud af de anvendte inputmængder (fx. jordareal, arbejdsindsats, foder). Økonomer anvender begrebet ‘produktivitet’ som et mål for, hvor effektivt en producent omdanner inputs til outputs. Der findes flere forskellige produktivitetsmål, men alle måler de forholdet mellem outputmængder og inputmængder, hvor nogle simple eksempler er tons hvede pr. ha landbrugsjord eller kg mælk pr. malkeko. Man kan efterfølgende bruge produktivitetsanalysernes resultater til mange forskellige formål: En mulighed er at sammenligne forskellige producenter, eller lande, så de med lavere produktivitet kan lære fra dem med højere produktivitet. Man kan også bruge produktivitetsanalyser til at vurdere, hvordan forskellige politikker eller reguleringer øger eller reducerer produktiviteten.

Traditionelle produktivitetsanalyser og produktivitetsmål inddrager dog ikke produktionens miljømæssige konsekvenser, og fra et samfundsmæssigt perspektiv bør man tage højde for både produktivitet og miljø, når man sammenligner landbrug eller lande, vil vurdere politikker eller reguleringer, eller bruger produktivitetsanalyser til andre formål. Derfor har økonomer udviklet metoder til produktivitetsanalyser og produktivitetsmål, der tilgodeser både transformationen af inputs til outputs, men samtidig også miljøpåvirkningen. Disse metoder, og ‘bæredygtige’ produktivitetsmål, tager derfor højde for, at landbruget skal producere fødevarer og råvarer til en voksende befolkning, men samtidig beskytte, eller måske endda forbedre, miljøet.

I oplægget vil vi først kort fortælle om traditionelle produktivitetsanalyser og produktivitetsmål og derefter forklare hvordan man kan udvide dem til at tage højde for miljøet og naturen. Til sidst vil vi præsentere konkrete eksempler på analyser af ‘bæredygtig produktivitet’ i landbrugssektoren og muligvis også i andre sektorer (fx. kraftværker).

Vælger I dette foredrag, får I automatisk et oplæg om SCIENCEs uddannelser (ca. 30 min.)

Varighed: 40 minutter + 30 minutters oplæg om SCIENCES uddannelser

Dette foredrag kan tilpasses alle faglige niveauer.

Udbydes
Hele året

ID: F143
40 minutter
1.g, 2.g, 3.g
International økonomi, Matematik, Samfundsfag, Økonomisk grundforløb

Tilmelding til Hvad er bæredygtig produktivitet og hvordan kan vi måle det?