Tilbud til gymnasiet og grundskolen

Hack dit mikrobiom med fermenterede fødevarer

Fermentering har været brugt i tusinder af år til at producere fødevarer som brød, surkål, øl, vin og eddike. Vi mennesker bruger fermentering til at omdanne råvarer til noget andet og skabe maden. Men meget tyder på, at samspillet mellem mennesket og fermenterede fødevarer også har formet os, og at vi mennesker genetisk er adapteret til at spise fermenterede fødevarer. Samtidig ved vi, at samspillet mellem mennesket og de mikroorganismer vi har i vores tarmsystem (”tarmmikrobiomet”) har stor betydning for vores sundhed. Ny forskning viser, at fermenterede fødevarer kan påvirke os og vores tarmsystem på en måde, der er større end summen af råvarer og de mikroorganismer, produktet indeholder.

Under foredraget ser vi nærmere på forholdet mellem os, vores tarmmikrobiom og fermenterede fødevarer – og smager også lidt eksempler på fermenterede fødevarer.

Foredraget vil som udgangspunkt indeholde:

• En introduktion til fordøjelse, vores tarmmikrobiom og hvordan det påvirkes via kosten.
  • Fermenterede fødevarer og deres metabolitter og deres indflydelse på tarmøkologi.
  • Metabolit-immunsystem interaktioner
  • Evolutionært kig på hvordan vi mennesker er adapteret til at spise fermenterede fødevarer

Vælger I dette foredrag får I automatisk et oplæg om SCIENCEs uddannelser (ca. 30 min.)

2 timer + 30 minutters oplæg om SCIENCEs uddannelser

Forberedelse

• Forbered liste over fermenterede fødevarer, som allerede indgår i elevernes kost.
  • Læs op på råvarer og proces for 2-3 af disse fødevarer (almindelig internet-søgning vil være nok)

Forslag til efterbehandling

Vælg med udgangspunkt i https://www.cell.com/cell-metabolism/abstract/S1550-4131(24)00086-X en fødevare og/eller metabolit, hvor produkt, proces og/eller metabolit beskrives mere indgående.

Litteraturforslag til opgaver, rapporter

Udbydes

Oktober 2024 – januar 2025, maj og juni 2025

Tilmelding til Hack dit mikrobiom med fermenterede fødevarer